tirsdag den 4. januar 2011

Nytårsfortsæt

Hov. Der er en stavefejl i overskriften.
Det hedder et forsæt - noget man sætter sig for.
Nej, der er ingen stavefejl. For jeg har ikke noget forsæt. Jeg har kun nogle fortsætter. Noget, jeg vil fortsætte med - at øve mig på.
Jeg vil fortsat forsøge at undgå at rette alle fejl, jeg opdager. Hvis én skriver nytårsfortsæt, om sin ambition om at holde op med at ryge, så er der ingen grund til at jeg eller en anden sur, gammel mand dunker vedkommende i hovedet med, at der er et t for meget. For vi forstår godt meningen.
Hvis en kollega kommer med en bemærkning, som kan misforstås, eller som er forkert, behøver jeg ikke at være den første, der retter den. Det motiverer jo ikke folk til at blande sig i samtalen, at der hele tiden sidder Kloge-Åger klar med retvisninger.
Jeg har en mening om næsten alt, men den behøver ikke at springe frem som den første i enhver samtale. Mine selvsikre formuleringer kan hindre i at komme ud med deres guldkorn. Og andres input kan absolut påvirke mig. Det viser al erfaring.
Derfor vil jeg fortsat øve mig i at holde mund, bare en gang imellem.
Jeg vil love helt sikkert med statsgaranti - at det ikke altid lykkes.

Ingen kommentarer: