torsdag den 20. januar 2011

Giv mig noget Viral

Viral markedsføring - det er når man får andre til at sprede sin historie eller sin reklame.
Nettet er så godt til det. Ser du noget spændende, linker du det videre til fem venner, som måske selv linker videre til andre - og i løbet af et stykke tid har flere tusinde lige pludselig set det.
Jeg er meget fascineret af det, og jeg fortæller gerne mine kunder om fænomenet. Jeg anbefaler dem at gøre brug af de mange værktøjer til at sprede deres information. Men jeg har et problem: Jeg kan ikke selv få det til at virke.
Jeg har haft bloggen her i 3,5 år, og det er mildest talt ikke strømmet ind med læsere. Det ved jeg, fordi jeg i efteråret installerede en lille tæller. Den afslørede, at jeg havde 0-7 besøgende om dagen.
Så begyndte jeg selv at blive mere viral. Jeg lagde et lille link til hvert nyt indlæg på Facebook. Det gav ca. 10 nye læsere hver gang. Nu er jeg også begyndt at linke på Twitter. Det giver sommetider lidt.
Et rigtig populært indlæg får 30 læsere, men så skal det også være sjovt.
Jeg skriver for min egen skyld, så egentlig er det ligegyldigt, om jeg har 2 eller 30 læsere. Men nu er der gået lidt sport i at få det tal op. Jeg vil jo gerne have, at den medicin, jeg anbefaler mine kunder, også virker.
Derfor beder jeg dig nu om hjælp. På to måder:
1. som er det vigtigste: hvis du synes om min blog, skal du anbefale den til andre. Du kan give det som et generelt råd, eller du kan sende et indlæg videre næste gang, jeg skriver noget, du kan lide. Bed dem eventuelt om at sende videre til andre. Jeg linker gerne til noget af dit
2. Kom med gode idéer til andet, der kan hæve mit læsertal. Emnevalg vil jeg helst ikke gøre meget ved. Jeg skriver om kommunikation, sprog, politik, medier, sundhed og motion. Og så skriver jeg nogle pudsige historier, når jeg støder på dem. Men alle andre råd vil jeg lytte kærligt til.
Jeg håber, du vil hjælpe med at gøre mig viral. På forhånd tak. Smiley.

2 kommentarer:

Trine sagde ...

Det var et godt blogindlæg. Min blog lever også et usselt og overset liv. Jeg har vist nok opgivet den og mikro-blogger på Facebook i stedet. Prøver at sluge min egen medicin med, at "læserne ikke skal komme til mig. Hvis jeg vil dem noget, må jeg komme til dem". Altså på Facebook.

Steen Heftholm sagde ...

Hej Stener!
Jeg læser alle dine blogindlæg. Fordi du skriver godt og om emner, der interesserer mig. Men mest fordi jeg kender dig. Hvis jeg ikke havde kendt dig, havde jeg forladt dig for længst.

Fraværet af emne er din achilleshæl (ved godt at du ikke ønsker at tage dette valg) . Havde du eks. valgt løbet som sagens kerne ville jeg uden tvivl følge dig uden at kende dig - på samme måde som jeg følger lazyrun.dk - han har en meget sigende og interessant tilgang til løb og hans blogtitel siger alt :-)

Eller joshspear.com, der pusher de mest finurlige trends på nettet. Og lever af det! (se mine to seneste linkopslag på FB)

Andre igen gør det ved at være særligt sure eller bruge grove vendinger, hvilket ville være utroværdigt for dig at gøre, din person taget i betragtning ;-)

Alt i alt efterlader det dig to muligheder: Sats på dem du kender eller hold dig til emnet! :-)