onsdag den 12. januar 2011

Forkert mening om lukkedage

Nu vil jeg lufte mine aldeles ukorrekte holdninger til lukkedage i daginstitutioner. Anledningen er, at Københavns Kommune netop har meldt ud, at børnehaver og vuggestuer holder lukket to uger i juli - dog med et nødberedskab.
Jeg synes, det er en glimrende idé, Københavns Kommune der har fået.
Børn skal holde ferie sammen med deres forældre. Eller jeg skulle måske skrive: Forældre skal holde ferie sammen med deres børn. Hvis ikke forældrene vil det, er der simpelthen noget, de har misforstået. Det er ikke kommunen, der har født børnene. Det er ikke kommunens opgave at give børnene en tryg barndom.
Forældre til små børn må indrette sig sådan, at børnene ikke skal passes 10 timer om dagen, 50 uger om året. Det er en prioritering. Hvis ikke forældrene prioriterer deres børn, har forældrene et problem - ikke kommunen.
Jeg ved godt, at alle mennesker ikke kan holde ferie i to uger i juli. Men mange kan. Københavns Kommunes beslutning betyder, at nogle forældrepar må splitte deres ferie op for at få det til at gå op. Det må de så gøre. Det kan blive en superferie for ungerne at have en hel uge alene sammen med far eller mor. Det kan også blive en rigtig god oplevelse for far eller mor.
Er det helt umuligt for begge forældre at få fri i de to uger - ja, så er der jo nødberedskabet.
Uha, så gammeldags mit synspunkt er. Det er muligvis lige til antikvariatet. Og det er helt gratis at mene sådan, når man har en lille yndig datter på 21 år og en papsøn på 31.
Men jeg synes bare godt, vi kan vende debatten om. Forældre har det fulde ansvar for deres egne børn, og de har også en opgave. Det synes jeg ikke er tydeligt nok i den offentlige debat. Og jeg tror, det er tiltrængt, at Københavns Kommune og andre presser forældrene til at påtage sig mere ansvar.

Ingen kommentarer: