søndag den 13. februar 2011

Endomondo taber til Garmin

Advarsel: Dette er kun for løbetosser.
Igennem et par år har jeg brugt en halv efterløn på at købe løbeure med indbygget GPS, så jeg kan få nøjagtigt svar på rutens længde og mit tempo. Min foretrukne model er en Garmin Forerunner 305. Den er nem at betjene, og jeg har en Garminkonto på nettet, hvor jeg samler alle data op. Det er rigtig sjovt.
Nu er det endelig gået op for mig, at min iPhone kan det samme. Jeg har hentet en app fra Endomondo, og i fredags prøvede jeg så den som løbeur. Det var en af mine kendte ruter på knap 13 kilometer og med nogle balstyriske stigninger i skovene.
Nedad bakke går det jo altid fint, og da jeg stoppede ude i skoven, var gennemsnitshastigheden efter de første 5 kilometer 4:32 minutter pr. kilometer. Da jeg kom hjem, var den faldet til 4:48. Det så helt rigtigt ud. Distancen var kun 11,90 km. Det undrede jeg mig noget over.
Da jeg så tjekkede min Endomondo-konto på nettet her til morgen, var gennemsnitstiden for min tur i fredags faldet til 5:17 pr. kilometer. Det var langsommere end jeg løb ved New York Marathon, og jeg kan ikke mindes, at jeg nogensinde har løbet 5:17. Mellemtiden efter de 5 kilometer var i øvrigt også over 5 minutter, så vidt jeg kunne skønne.
Så løb jeg nøjagtigt den samme tur med Garminuret. Her var gennemsnitsfarten 4:46, og distancen var 12,65 kilometer. 700 meter længere og et halvt minut hurtigere pr. kilometer. Hvis du er løbetosse ved du, at der ikke er så stor forskel på tempoet med to dages mellemrum - medmindre der er en helt særlig forklaring.
Da jeg overførte turen til Endomondo, blev gennemsnitshastigheden i øvrigt 4:47, og højdeforholdene var vidt forskellige.
Det er klart, at jeg holder med Garmin. Den giver de bedste tider, men jeg har altså også noget at have min sympati i. Både distance og sluttid passede ved en halvmaraton i Skagen og ved New York Marathon - på nær nogle få meter og et enkelt sekund.
Jeg kender ikke forklaringen. Måske kan iPhonens gps ikke holde forbindelsen til satelitterne, når det går op og ned i Vandværksskoven og i Bangsbo. Men det forklarer jo ikke, at hastigheden efter 5 kilometer og efter hele løbet har ændret sig.
Hvis jeg var ingeniør, ville jeg forske videre i det interessante fænomen og tage begge stykker elektronik med på et par løbeture. Men det er jeg ikke. Jeg har et løbeur, der virker fortrinligt. Det bruger jeg, og hvis jeg så ikke har det med, må jeg klare mig med den utroværdige telefon.

Jeg prøver at linke til turene her, men jeg ved ikke, om siderne er tilgængelige for alle:
Garmin: http://connect.garmin.com/activity/68005134
Endomondo: http://www.endomondo.com/workouts/6224641
Hvis du har en forklaring, hører jeg gerne fra dig.

Ingen kommentarer: