torsdag den 1. juli 2010

Vejret var bedre under Anker

Klokken er 20:39, og det er stadig varmt udenfor. Det er en af de rigtig gode sommeraftener. Dem har vi allerede haft nogle stykker af.
Men måske bliver det koldere i næste uge. Måske begynder det endda at regne i ugen efter, hvor min ferie begynder. Måske får vi flere uger i træk uden hedebølge.
Så vil rigtig mange mennesker helt sikkert beklage sig over endnu en elendig sommer. Det er efterhånden mange år siden, vi har haft en rigtig sommer, vil det lyde omkring kantinebordene efter ferien.
Så sent som for en uge siden beklagede en af mine bekendte sig over, at der havde været forfærdeligt koldt i hele maj og juni.
Jeg er en af de irriterende typer, der altid afviser, at vejret har været dårligt. Det hænger sammen med mit temperament - og så er der altså et pænt stænk fakta oveni. Dem, der beklager sig over det dårlige vejr, har simpelthen glemt de mange solskinstimer, vi allerede har fået.
Hvis vi tager maj og juni i år, så ved jeg med sikkerhed, at der har været masser af godt vejr. Pinselørdag ville jeg gerne have løbet Råbjerg Mile Maraton i Aalbæk. Men jeg overvejede end ikke at stille op, for det var ulideligt varmt, og jeg kan slet ikke løbe i den hede.
5. juni kunne Grundlovsløbet i Hjørring fejre 25 års jubilæum, og jeg ville meget gerne løbe med. Igen blev jeg hjemme på grund af en bagende, stikkende sol. Jeg var med for to år siden, hvor solen stod fremme 1 time Grundlovsdag - den time, hvor vi løb. Jeg var kogende varm, da jeg nåede i mål.
I søndags var der så premiere på Toppen af Danmark Løbet i Frederikshavn. Jeg var ikke blandt de 400, der bakkede op om denne gode idé, og igen var varmen og solen skyld i mit fravær. Indimellem har jeg flere gange måttet løbe om aftenen, fordi varmen og solen stegte selv sidst på eftermiddagen.
Så set fra en varmefølsom løbers synspunkt har der indtil videre været alt for meget sol og varme i år. Men jeg skal nu ikke beklage mig. Jeg elsker sol og sommer, og det er der heldigvis meget af i Danmark.
Når mange beklager sig over det evigt dårlige vejr, er de lige så useriøse som dette indlægs overskrift. Der er absolut intet belæg for, at en rød eller en blå regering betyder bedre eller dårligere vejr.
Men var vejret ikke bedre i 1970erne? Var der ikke høj sol hele sommeren og fin hvid sne vinteren igennem? Nej. Der husker du galt. Dengang var det helt galt med vejret.
Det var meget bedre under krigen.

Ingen kommentarer: