tirsdag den 27. juli 2010

Om skorstensfejere og SEO-eksperter

Ved du, hvad en skorstensfejer laver? Ja, selvfølgelig gør du det?
Ved du så også, hvad en SEO-ekspert er for en karl?
Jeg skal nok forklare det, men der kommer lige en anden gåde. Ved du, hvad affiliate marketing handler om?

Den kan du tænke lidt over, mens jeg forklarer det med SEO, for det ved jeg vist nok. SEO er en engelsk forkortelse, der betyder Search Engine Optimizing - på dansk søgemaskineoptimering. En SEO-ekspert arbejder på at gøre en hjemmeside så synlig som mulig for Google, Bing og de andre søgemaskiner.
Det er især interessant for de mange tusinde, der er afhængige af handel via nettet. Sælger du børnetøj via en webshop, er det helt vitalt for din forretning, at småbørnsfamilier og bedsteforældre finder din side, og det kan SEO-folkene hjælpe med. Når du går på Google og skriver flyverdragt, skal børnetøjsbutikken gerne højt op på listen.
Ingen ved vel, hvor mange der arbejder med den slags i Danmark, men jeg er sikker på, at der er flere SEO-folk end der er skorstensfejere.
Affiliate marketing er fra samme verden. Det handler om at linke kunder fra en side til en anden. Hvis jeg satte et link til børnetøjbutikken på min blog, kunne jeg få et beløb for hvert gennemført salg, webshoppen fik fra én, der var kommet dertil via min blog.
Sådan tror jeg nok, det er. Men jeg er ikke helt sikker.
Til gengæld ved jeg, at der er penge i skidtet, og at der er tusinder rundt omkring, som tjener store og små skillinger på det her. Det er hverken amoralsk eller ulovligt. Tværtimod er det intelligent markedsføring.
Men det er under alle omstændigheder en helt ny verden, som langt de fleste af os nærmest ikke kender til. Jo, vi kan godt finde ud af at handle i en internetbutik, men de mekanismer, der får kunderne ind på netop den valgte butik, kender vi intet til.
Der sidder børn på 13-15 år og arbejder med det her i deres fritid. De er hamrende dygtige og kan omsætte for mange tusinde kroner. De laver koder, skriver manualer og rådgiver virksomheder om den nyeste form for digital markedsføring. De henter deres viden på nettet, og det meste foregår selvfølgelig på engelsk.
Når jeg hører og læser om sådan noget, så bliver jeg glad over de fantastiske evner, dygtige unge udfolder.
Men jeg bliver også lidt bekymret på egne vegne. Jeg har altid været meget interesseret i digital kommunikation og gør meget for at holde mig opdateret. Men her er altså et område, hvor jeg ikke er på. Jeg ved knap nok, hvad de har gang i, og derfor har jeg også svært ved at gennemskue, hvor udviklingen går hen. Skal jeg tale med mine kommunale kunder om affiliate marketing - eller er det allerede lige så gammeldags som vores herlige Anders And blade?
Jeg skal nok fortsat følge med. Og så glæder jeg mig over, at indhold aldrig går af mode. Alle de smarte metoder skal føre kunderne hen til noget indhold, som de er interesserede i og har brug for. Der vil altid være et marked og et behov for at tilrettelægge indhold, så det er til at forstå og til at overskue.

Ingen kommentarer: