lørdag den 2. august 2008

Svær sag for pacifisten

Kald mig bare naiv, når jeg nu fortæller, at jeg er pacifist - et af de blåøjede mennesker, der tror på, at ondt skal fordrives med godt, og ikke med ondt.
Verdens stater spilder hvert år flere tusind milliarder dollars på krige og på at forberede sig på krige. Det er et uforsvarligt dumt spild af vores ressourcer, og i den bedste af alle verdener kunne pengene bruges til at afskaffe sult og fattigdom. Den verden kommer aldrig til at eksistere, det ved jeg godt. Alligevel vil jeg fastholde, at krig er forkert.
Synspunktet har det svært netop i denne tid, hvor Radovan Karadzic er blevet pågrebet og sigtet for folkemord, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden ved Krigsforbryderdomstolen for det Tidligere Jugoslavien. Igen er vi blevet mindet om, at serbernes planlagte og delvist gennemførte udryddelse af den muslimske befolkning i Bosnien kun kunne lade sig gøre, fordi EU naivt troede på forhandlingslinjen. Da USA satte militær magt ind, blev konflikten stoppet.
Så der er vel tilfælde, hvor krig er nødvendig for at forhindre endnu værre blodsudgydelser. Hvad med nedslagtningen i Rwanda? For slet ikke at tale om Hitler. Kunne han være standset med dialog og forhandling?
Spørgsmålene får mig til at vakle, og det er hverken sort eller hvidt. For mig er det et ægte dilemma - valget mellem to uoverskuelige og dårlige løsninger.
Jeg vil altid vælge den fredelige udvej frem for krigsmaskineriet, og det vil jeg af en meget enkel og moralsk grund: Jeg vil aldrig selv slå et andet menneske ihjel eller sætte mit liv på spil i en højere sags tjeneste. Så kan jeg ikke tillade mig at forlange, at andre skal gøre det.
Jeg vil kæmpe imod ethvert diktatur med ord og med gerninger - men ikke med våben.
Hvis alle i hele verden havde samme holdning, var der ingen krige. Derfor tror jeg også på, at demokrati og åbenhed er den bedste kur for freden. Krige næres af fordomme om fjenden. Fordomme bekæmpes bedst med information. Frie og oplyste mennesker kan ikke gå ind for at slå andre folk ihjel, at slå børn ihjel og at voldtage kvinder.

Ingen kommentarer: