søndag den 17. august 2008

Trafikken glider i København

Vi hører så tit om timelange køer og permanent trafikkaos i København. Jeg er også helt sikker på, at der er kaos, når titusinder vælger at køre bil ind til hovedstaden om morgenen og skal i blikspanden hjem igen ud på eftermiddagen.
Men bortset fra det - så er der masser af plads på vejene i København.
Jeg var der forleden. Jeg kørte fra Frederikshavn onsdag kl. 13, og holdt i Weidekampsgade ved Islands Brygge kl. 17.20. Der var køer - men ikke øst for Storebælt. Jeg måtte ned i fart ved Limfjordstunellen. Der var decideret kø ved Randers, Århus, Horsens, Vejle, Fredericia, Middelfart og hele vejen forbi Odense.
Men da først jeg var kommet igennem betalingsanlægget på Sjælland, var der masser af plads på vejene. Og det blev nærmest nemmere og nemmere, jo tættere jeg kom på København. Der er jo 8 spor på motorvejene. GPSen førte mig til Amagermotorvejen, og så kørte jeg gennem et halvdødt industrikvarter ind til Amager og videre til Islands Brygge. Parkeringspladser var der masser af. Det eneste problem var faktisk, at det regnede kraftigt, da jeg skulle til at stå ud af bilen.
Næste morgen spadserede jeg først hen til KL, og der var i hvert fald ingen trafikkaos på fortorvet eller foran kommunernes flotte hus. Efter mødet gik jeg tilbage til bilen og hev min cykel frem. Så kørte jeg ad brede cykelstier ind til Københavns Rådhus, hvor jeg satte cyklen i et ledigt stativ lige uden for døren. Et par timer senere cyklede jeg den anden vej, og så var det ud af byen og sydpå til Falster. Igen - ingen kø, masser af plads på de brede motorveje.
Om aftenen gentog historien sig med køkørsel på Fyn og ved de store jyske byer.
Ja, vi har god plads på motorvejene i Vendsyssel, og det er vi glade for. Det er næsten helt københavnske tilstande.

Ingen kommentarer: