søndag den 3. august 2008

Cyklen er mindst 100.000 kr. værd


I Nordjyske i går kunne vi læse, at er er penge at spare ved at tage bussen. Hvis man bor i Aalborg og arbejder i Frederikshavn, er det 100.000 kr. billigere om året at køre med bus end at have egen bil. Regnestykket forudsætter, at man alene køber bilen for at køre på arbejde, og at det er en bil til ca. 200.000 kr.
Det giver mig god samvittighed, for jeg fik nemlig en ny cykel i fødselsdagsgave.
- Jamen har du ikke én i forvejen? spurgte en af aftenens gæster lidt forarget, da han så vidunderet.
Og det måtte jeg indrømme. Tilmed en udmærket cykel, som bringer mig sikkert omkring. Den er ordentligt vedligeholdt og fejler ikke noget, og der er mange gode kilometer tilbage i min gamle cykel.
Men jeg ville altså gerne have én, der var lidt mere sporty og let. Jeg synes, det går lidt tungt op ad den store bakke på vej hjem fra arbejde, og jeg kunne godt tænke mig at køre stærkere hen ad lige vej. Det kan den nye cykel, når jeg ellers får den indstillet og tunet, for den er købt via nettet og har krævet flere timers fjumrearbejde fra min side.
Men med avisens regnestykke i baghovedet er det hamrende billigt at ofre 4600 kr. på en ekstra cykel. Hvis ikke jeg havde en god cykel, skulle vi have bil nummer 2 og dermed en udgift på mange tusinde kroner om året. Jeg har 7,5 kilometer på arbejde, og i de 8 år, jeg har været i Tankegang, har jeg måske sparet 3-500.000 kr. ved kun at have 1 bil. Så er det måske 1 procent af besparelsen, jeg her kaster i grams til fordel for ekstra køreglæde.
Nyanskaffelsen koster nogenlunde det samme som et serviceeftersyn på benzinslugeren.

Ingen kommentarer: