fredag den 20. januar 2012

Ligegyldig leg med ord

Ordlegen med Wordfeud har gravet en gammel svaghed frem igen. Jeg har det med at gå at lege med ord og bogstaver. Forleden skulle jeg jonglere med S-K-E-J -R i spillet, og så kunne jeg pludselig se et mageløst ord foran mig: Skjernsk.
Det fandt min kollega Casper på for nogle år siden, da vi lavede et lille magasin om markedsføring af Skjern. Skjernsk er selvfølgelig konstrueret, men det er til at forstå. Det betyder den måde, man gør tingene på i Skjern.
Men der er meget mere. Læg mærke til, at ordet kun har én vokal. Kender du andre ikke-sammensatte ord på otte bogstaver, som kun indehoder én vokal? Nej, du har sikkert aldrig tænkt over det, men det har jeg spildt mange minutter af mit liv på at fundere over.
Forleden morgen dukkede der pludselig ét op inde i mit hoved. Og det er ikke engang konstrueret: skælmskt. Når noget er skælmskt er det løjerligt morsomt. Det er et sjældent ord, men ikke ukendt. Kig på det: lmskt står ved siden af hinanden - fem konsonanter i træk. Er det ikke sjovt?
Hvis du ikke synes det, skal du ikke læse videre, for nu kommer der et helt utroligt ord, min storebror har fundet: Blåvandshukfyret. Hvad er der så med det? Det er bare et fyr, der står på Danmarks vestligste punkt. Jow, men det er også et helt sensationelt ord. Det indeholder 16 forskellige bogstaver, og ingen af dem er nævnt to gange. Det er i hvert fald 35 år siden, Flemming konstruerede ordet til en opgave i et krydsogtværsblad. Jeg har mange gange siden nørklet med at slå den rekord, men jeg er aldrig kommet i nærheden af de 16. Finder eller laver du et ord på 16 eller flere forskellige bogstaver, hører jeg meget gerne fra dig.
Jeg slutter denne gennemgang af sproglige ligegyldigheder med en historie, som jeg er ved at flække af grin over, når jeg fortæller den. Og det har jeg gjort irriterende tit.
Den slutter med en korrekt og meningsfuld sætning, hvor det samme ord står fem gange i træk. Fem gange. Det er da helt sensationelt, ikke? Her kommer historien.
En slagter skulle have lavet et nyt skilt over sin forretning, og han tilkaldte en skiltemaler. Opgaven var simpel. Der skulle stå Kalv og Flæsk. Et par dage senere kom skiltemaleren tilbage med en skitse, og spurgte, om slagteren kunne godkende den.
- Ja. Det er fint. Der skal bare være lidt større afstand mellem Kalv og og og og og Flæsk, svarede slagteren.



2 kommentarer:

Lene sagde ...

hyggelig læsning på en snevåd lørdag morgen

Mick sagde ...

Tænke selv på konsonanterne for 4-5 år siden. Det jeg tænke var at når du kan se et billede er malet af Ernst, kan du kalde det ernstskt. Og ved at tilføje et genetiv s til et sætningsled giver det 8 konsonanter som godt kan udtales:
- Ham der kaldte det ernstskts måde at snakke på er forståelig.

Google sendte mig hertil da jeg søgte på "skælmskt" for at se om ordet var brugt nogensinde.