torsdag den 12. januar 2012

Fuck dig, røvhul

Tusindvis af almindelige danskere kan frit og meget nemt komme til orde i den offentlige debat. Den nemmeste måde er at skrive en kommentar til et indlæg på en nyhedsside på nettet.
Det er super, at der nu er en reel mulighed for alle. Tidligere skulle man skrive et læserbrev til en avis, aflevere eller sende det og håbe på, at det faldt for redaktionens nåde og blev optaget. Så det er selvfølgelig et stort fremskridt for vores demokrati, at der nu er så nem adgang.
Desværre bliver debatten meget ofte skæmmet af en række ubehagelige, fordomsfolde og ondskabsfulde indlæg. Det er bare træls, og det er ikke mindst synd for de seriøse folk, som blander sig i debatten.
Forleden skrev en 22-årig studerende fra RUC er indlæg på politiken.dk om at være fattig. På kort tid kom der over 1000 indlæg. En skræmmende stor del af dem nærmest svinede den studerende til.
Jeg opfangede også sobre indlæg, som enten støttede skribenten, gav hende gode råd eller argumenterede lødigt imod hende. Men jeg surfede hurtigt væk, fordi jeg hele tiden blev konfronteret med brokkehoveder.
Dagen efter havde JP en artikel om Pernille Rosenkrantz-Theil (S), som var udeblevet fra et møde i Folketinget med dronningen. Artiklen var sober, og den unge republikaner formulerede sig meget omhyggeligt og forsigtigt for ikke at støde kongehuset eller andre. Hun ville tydeligvis ikke gøre en sag ud af det - men er bare ikke tilhænger af monarkiet.
Over halvdelen af kommentarerne til den artikel kom med underlødige og helt irrelevante personlige anklager imod Pernille Rosenkrantz-Theil og andre republikanere.
Igen smuttede jeg hurtigt væk og gik dermed glip af seriøse kommentarer til emnet.
Det er hamrende ærgerligt, at en ellers udmærket debat gang på gang bliver saboteret af et stort antal brokkehoveder.
De store aviser er opmærksomme på problemet. De forlanger nu, at folk opgiver navn og hjemby. De giver let adgang til at klage over upassende indlæg, og de fjerner også injurierende kommentarer.
Mere kan de næsten ikke gøre, for så bliver det censur, og det er selvfølgelig meget værre end fordomsfulde, udokumenterede anklager.
Vi to - dig kære læser og mig - har jo vores på det tørre. Vi går efter bolden og skriver pænt om manden. Ikke sandt? Ellers skal jeg fandengalemig komme efter dig, dit fucking røvhul.

1 kommentar:

CGroengaard sagde ...

Det lykkedes. Altså at få mig til at læse artiklen. Det ligner jo slet ikke dig, at komme med den slags udbrud.
Iøvrigt er jeg enig!