fredag den 9. december 2011

24syv - Danmarks bedste snakkeradio

En uge efter Radio 24syvs premiere skrev jeg min uforbeholdne mening om den nye radiostation. Nu er det hele arbejdet bedre ind både på stationen og hos os lyttere. Så her kommer en efteranmeldelse.
24syv blev lanceret som taleradio. Jeg vil hellere kalde den Danmarks bedste snakkeradio.
Snak er mere uforpligtende og ustruktureret men også sjovere end tale. Og det er ret præcist forskellen mellem Radio 24syv og DRs P1.
Radio 24syv er sjovere, friskere og langt mere uhøjtidelig end P1. Til gengæld er P1 mere struktureret, grundig og seriøs. Vi får mere og dybere viden på P1, men der er langt mere slag i bolledejen på 24syv.
Ved de fleste af 24syvs magasinprogrammer kan lytterne ringe ind og kommentere eller stille spørgsmål. Og 24syv har ikke hård censur. Folk kommer igennem, og så må det gå, som det gør.
Et af mine nye yndlingsprogrammer er Iben og Mødregruppen om formiddagen, og her er en af de faste lyttere igennem en 82-årig mand, som fortæller nogle saftige historier, der ikke har så meget med dagens emne at gøre. Det er sjovt, og undertiden fanger Iben og hendes gæster i studiet en pointe, de kan snakke videre om.
Jeg hører FM-radio i bilen, og det er mange timer hver uge. Min foretrukne station er nu 24syv. Men jeg zapper tit over og abonnerer stadig på en stribe P1 programmer på podcast, som jeg hører uge efter uge. Dem vil jeg ikke undvære. Ved at følge dem føler jeg mig virkelig velorienteret om teknologi, erhvervsliv, medier, litteratur, kultur, sprog, historie og politik. Samme fornemmelse har jeg ikke som 24syv lytter. Der føler jeg mig godt underholdt, og jeg får nogle interessante vinkler på store og små problemstillinger.
Om morgenen og om eftermiddagen har de to konkurrerenter næsten ens programmer, og det er bare for dumt. P1 Morgen og Radio 24syv morgen er stort set ens, og det samme gælder til en vis grad Orientering og Radio 24syv Eftermiddag. Her kunne jeg godt tænke mig lidt mod og fornyelse hos en af parterne. Det er altså mange timer om dagen, hvor de er hip som hap.
For en måned siden harcelerede jeg over manglende podcast fra Radio 24syv. Jeg fik omgående svar fra stationen via Twitter :-), og det er nu bragt på plads. Dejligt, at de lytter til lytterne.

Ingen kommentarer: