mandag den 28. november 2011

Borgen & Broen - DR godt

To millioner tv-seere kan godt tage fejl. Sådan lyder den kække overskrift på Christian Mongaards anmeldelse af Borgen i dag i avisen Information. Læs den her http://www.information.dk/286259
Dejligt, at nogen går imod strømmen, bare jeg må have lov at være blandt de to millioner dumme danskere, der elsker Borgen.
Det er en god historie med nogle rigtig spændende karakterer, og oven i det hele er der lige Sidse Babett Knudsen. Hun er simpelthen fremragende.
Især hendes mimik er jeg helt vild med. I det ene øjeblik ligner hun udskidt æblegrød, sekundet efter skruer hun det formelle smil på og så bryder hun ud i et ægte og varmt smil. Et lille blik, en svag træning i ansigtet, en næsten ikke-eksisterende tøven - det er nogle af hendes stærke virkemidler. Ved at læse hendes ansigt, følger vi hendes tanker og forstår de fleste mellemregninger. Det er simpelthen super.
Så det var hårdt at sige farvel til Borgen blot fire dage efter den dramatiske afslutning på Broen. Den var jeg også helt vild med, og igen var det en af hovedpersonerne, der nappede opmærksomheden.
Den svenske skuespiller Sofie Helin spillede en meget speciel kriminalkommissær Sara Norén. Hun er arbejdsnarkoman og ude af stand til at udtrykke sine følelser. Når hun bliver tvunget til det, jokker hun rundt i spinaten uden selv at opfatte det. Det er en helt forrygende karakter, som jeg ikke har truffet mage til andre steder, og Sofien Helin spillede rollen uovertruffent.
DRs drama er efter min mening i topklasse, og der tager jeg ikke fejl. For det mener jeg. Skidt være med, at kloge folk ved bedre. Jeg synes stadig, det er godt

Ingen kommentarer: