tirsdag den 8. november 2011

Løbesikkerhed for en halvtredser


Forleden spurgte Nikolaj, hvordan han skulle komme ud at løbe, når det var mørkt ved fyraften. Jeg tog spørgsmålet som en dårlig undskyldning og leverede et par hånlige svar. Undskyld.
For det handlede om lys, og det viste sig senere, at han købte en pandelampe og løb rundt i skoven. Det var dumt. Efter mørkets frembrud skal man kun løbe på asfalt.
Men det fik mig til at tænke lidt over sikkerheden ved at løbe i mørke. Jeg har i flere år haft en dejlig refleksvest, som jeg købte i Fakta for 30 kr. Den slags er jævnligt på tilbud. Forleden så jeg en i Netto.
Lys har jeg aldrig brugt, og jeg har sådan set heller ikke haft problemer. Men det har andre på mine vegne, og flere gange har folk bebrejdet mig, at jeg ikke havde lygter med.
Her til morgen ved 6.30 tiden sneg jeg mig ud på en løbetur til Gærum og til baws. Det var mørkt og diset, og så fik jeg det indfald, at jeg kunne bruge mine små cykellygter fra Tiger-butikken. I begge sider af vesten sidder der en lille elastik, så det var nemt at sno clipslygternes lille snor rundt om elastikken. Vupti. Så havde jeg rødt lys på i højre side og hvidt i venstre. Den hvide lygte kunne jeg lige tage i hånden på ekstra mørke steder.
Cykellygterne har kostet 20 kr. inklusiv batterier, så mit velfungerende sikkerhedsudstyr står samlet i 50 kr.

Ingen kommentarer: