onsdag den 15. juni 2011

Tak for et lærerigt besøg

I dag havde jeg besøg af et hold nordjyske ledere på efteruddannelse. Jeg skulle fortælle om innovation i Tankegang og for vores kunder. Meningen var vel, at mine gæster skulle lære noget.
Det håber jeg, de gjorde. Men jeg ved med sikkerhed, at jeg lærte noget. Sådan er det næsten altid. Den mest effektive måde at lære på er at lære fra sig.
Jeg lærte noget af spørgsmål, jeg ikke helt kunne svare på. Jeg lærte noget af kritiske spørgsmål. Og jeg lærte noget af et par stykker, der spurgte om råd til deres egen situation.
Og så lærte jeg noget meget konkret om medier og målgrupper. To af deltagerne kom fra en kommune, som har vedtaget, at al kommunikation til medarbejderne skal være elektronisk. Det sparer tid og penge og er godt for miljøet.
Men de to deltagere her kom fra dagplejen, og de har det praktiske problem, at en del af dagplejerne ikke har nogen computer derhjemme. De har selvfølgelig heller ingen mailadresse, så de kan ikke modtage beskeden fra deres arbejdsplads.
Du vil måske mene, at det er dagplejerens problem, og ikke arbejdsgiverens. Sådan er det ikke i virkelighedens verden. Hvis kommunen forlanger, at de ansatte skal have en computer og skal læse mail, så må kommunen betale for det, mener dagplejernes fagforening.
Hvad man gør man som leder?
Ja, det var et par rigtig fornuftige folk, jeg havde besøg af, så de sender simpelthen breve ud, selv om det er i strid med de formelle regler. Det er nemmere og billigere og mere effektivt end en langvarig forhandling om computertillæg.
Det er da lærerigt for en kommunikatør, som gerne vil nå ud til alle målgrupper. Nogen af dem derude er utilfredse med, at de bliver påtvunget en email, mens andre klager over, at bankens app er for primitiv.
Det er et kæmpe spænd, vi skal skræve over. Gad vidst, om vi er gode nok til det? Jeg er i hvert fald ikke altid bevidst om det.
Så tak for et lærerigt besøg.

Ingen kommentarer: