lørdag den 4. juni 2011

De skrupskøre småord

Af og på er hinandens modsætninger, men når de små ord leger med udsagnsord, opfører de sig skrupskørt.
Afkørsel og påkørsel er ikke modsætninger. Afbud og påbud har ikke noget med hinanden at gøre. Og hvad med aftale og påtale?
Det bliver ikke bedre med af og til. Afgang og tilgang - den er i vinkel. Men afbud og tilbud? Afstand, tilstand og påstand - det er tre helt forskellige ord. Og der er mere mystisk stand - henstand, opstand og forstand.
Aftag og tiltag - der kan jeg ikke påtage mig en forklaring. Affald har vist heller ikke noget med tilfald (tilfælde) at gøre. Og det er påfaldende, at udfald og indfald heller ikke har forbindelse.
Der kom vi til ind og ud. De er også tossede legekammerater. Indtryk og udtryk - og for den sags skyld aftryk og påtryk. Ikke modsætninger.
Man kan sagtens have indsigt og udsigt på samme tid. Og et indslag kan godt give udslag. Et udsalg kan give mere indsalg. Man kan have en bestemt indstilling til en udstilling. Og det kan have stor indvirken, når man udvirker noget. Jeg er ved at skrive et indlæg, hvor jeg udlægger noget - ganske vist uden at have fået pålæg om det. Pålæg får jeg til gengæld på min rugbrødsmad, men det skal du ikke tillægge større betydning. Det er der nemlig ingen belæg for.
Nå, det var et udsnit af ord med et særligt tilsnit. Slut med dette afsnit.

Ingen kommentarer: