fredag den 15. april 2011

Min digitale strategi

Har din virksomhed en digital strategi? Sådan lød spørgsmålet på et kursus i Kommunikationsforum, jeg var til for nylig. Vi kiggede alle sammen ned i gulvet, og spørgeren reddede os ved at afmontere spørgsmålet: Nej vel, I har jo heller ikke en telefonstrategi.
Tankegang har faktisk en digital strategi, men den nedskrevne version er et par år gammel og garanteret forældet. Men jeg vil mene, at vi bruger digitale medier bevidst, og at vi hurtigt kan formulere det til en strategi.
Har jeg så selv én? Altså en digital strategi for Stener? Næe.
Jeg skriver på bloggen et par gange om ugen om det, der lige optager mig. Det kunne gøres mere målrettet, så jeg henvendte mig direkte til bestemte målgrupper. Men det er jo svært at segmentere 25 mennesker. Nogen hopper fra, når jeg skriver om politik, andre når det er om løb. Det eneste sikre er, at platte indlæg om populære emner altid har mange læsere.
På Facebook følger jeg venner og kommenterer og liker deres indlæg, men jeg poster ikke andet ned links til min blog.
Til gengæld er jeg ret flittig på Twitter, men der er nærmest ingen linje i mine små indlæg. Det kan være en kommentar til dagens aktuelle emne. Det kan være lidt fra min hverdag, men det kan også være lynhurtig nyhedsformidling af Caroline Wozniackis resultater.
Hvad vil jeg så opnå med mine digitale aktiviteter? Der fik jeg mig. Det har jeg ikke lige tænkt over før nu, og det kniber mig at finde et svar.
Jeg vil gerne have respons. Det er skønt, når nogen svarer og kommenterer. Men det er vel ikke et mål?
Vil jeg gerne være berømt? Næe.
Vil jeg gerne markedsføre Tankegang? Ja, men det gør jeg ikke ret meget privat. Det gør jeg i firmaet. Men jeg er selvfølgelig bevidst om, at jeg også bliver forbundet med Tankegang på min blog og på Twitter.
Så mit mål er - at skrive - at bidrage til gode diskussioner - og at blive fortrolig med de nye medier. Det jeg skriver, er det jeg lige har i hovedet. Mavefornemmelsen driver værket.
Er det for sølle af en kommunikationsrådgiver? Det er jeg bedøvende ligeglad med. Det bliver ikke sjovt, hvis jeg skal forfølge et abstrakt mål.
Jeg løber for at løbe. Jeg skriver for at skrive.
Jeg kan ikke lade være.

1 kommentar:

Potter sagde ...

Jeg skriver ikke for at skrive... det er ikke mig. Hvis jeg var god til at skrive, var det måske nok til at skrive for at skrive.

Jeg skriver for at blive læst. Jeg skriver for at blive fundet. Jeg skriver for at markedsføre min kompetencer - fordi jeg brændende øsnker at leve af det jeg elsker.

Derfor har jeg en digital strategi. Ikke for at have en... men for ikke at skulle skrive for at skrive...

Jeg følger din blog og vælger at reagere på de indlæg det der rammer mig.

Det er jo din blog ;)

Potter