onsdag den 27. april 2011

Amerikansk investor-information

Vi har aktier i Danisco, som det amerikanske selskab Dupont nu i månedsvis har forsøgt at købe. Dermed er vi også målgruppe for Duponts kommunikation. Det er bestemt interessant at være vidne til.
Jeg går ud fra, at Dupont er et meget stort og meget professionelt selskab. Derfor går jeg også ud fra, at deres kommunikationsindsats over for Daniscos aktionærer er nøje tilrettelagt.
På mig virker den amatøragtig, men det kan måske være forskellen på dansk og amerikansk kultur.
Grundlæggende føler jeg på ingen måde, at Dupont har forsøgt at overbevise mig om, at det var fornuftigt at sælge mine aktier. De er kommet med to argumenter:
1. At kursen er 25 % højere end dagen før, tilbuddet blev fremsat.
2. En enig bestyrelse i Danisco anbefaler aktionærerne at sælge til Dupont.
Dupont har derimod ikke fortalt om sig selv, om sine intentioner med at købe Danisco eller om danske arbejdspladser. De har svaret kortvarigt på det i pressen men i den kommunikation, de selv styrer, fylder disse vigtige spørgsmål intet.
Deres tilbud er blevet forlænget to gange, og indtil videre har kun 6 pct. af aktionærerne takket ja. Mange har udtalt i pressen, at prisen var for lav - ikke mindst efter, at Danisco offentliggjorde sit seneste kvartalsregnskab, der var bedre end ventet.
Det har Dupont ikke svaret på over for aktionærerne. Selskabet har på ingen måde hjulpet os med at tage stilling. De bombarderer os blot med breve, annoncer og senest et postkort, som fortæller, hvordan vi rent praktisk skal gøre, hvis vi vil sælge.
Og så sker det i et knudret sprog. Det virker som en oversættelse af en amerikansk tekst. Dupont burde have sat nogen til at skrive teksten om på dansk. Så ville den flyde bedre og være mere vedkommende for mig.
Postkortet bærer overskriften "Vigtig påmindelse til Danisco aktionærer". Det kom mindre end en uge efter det seneste brev og den seneste annoncekampagne. Vi er godt nok danskere, men vi er ikke så dumme, at vi ikke har opdaget Duponts tilbud. Vi har ikke brug for en påmindelse - men for argumenter.
Jeg håber, at Dupont er bedre til at lave ingredienser og kemikalier end til at kommunikere med danskere.

Ingen kommentarer: