tirsdag den 14. december 2010

VORES piger


Jeg så en lidt duknakket hvidhåret herre lørdag aften, da jeg var i byen i Aalborg. Han var til det samme arrangement som jeg, og han gjorde ikke meget væsen af sig. Han var ikke deltager men tilskuer, lige som Lærke og mig og 6000 andre.
Det var til håndboldlandskampen mod Spanien, og for mig ham den hvidhårede også en slags hovedperson. Han hedder Ulrik Wilbek, og det var i hans regeringstid som træner, at kvindelandsholdet i håndbold blev folkeeje. Det var under Wilbek, at den herlige december-tradition startede med en vanvittigt medrivende turnering, som klæbede danskerne til tv-skærmen. Det var under Wilbek, vi blev forvænte med medaljer og mesterskaber. Det var under Wilbek, det blev til VORES piger.
Pytlick har gjort det lige så godt, og det vi oplever i disse uger er indtil videre nærmest sensationelt. Jeg tror ikke, det danske hold er Europas bedste, men jeg tror godt, det kan vinde EM. Det skyldes i høj grad Pytlick og Kim Jensen, som har fået VORES piger til at fremstå som et stærkt kollektiv.
Men vi skal også have en del af æren - os tv-kiggere og tilskuere i de store jyske arenaer. Det oplevede vi meget stærkt lørdag aften, hvor landsholdet absolut ikke spillede godt mod Spanien. Men vi bar dem frem til en kneben sejr, os der sad i Gigantium. I hele anden halvleg stod vi op og klappede taktfast, hver gang Danmark var i angreb. Hver enkelt scoring udløste enorme jubelbrøl fra 6000 hæse mennesker. Tilsvarende kunne være helt tavse, når bolden lå bag Karin Mortensen.
Også tv-kiggerne hjælper til. Jeg er sikker på, at VORES piger kan mærke, at hele Danmark holder med dem, at hele Danmark føler sig som en del af holdet. Kampen i aftes mod Rusland slog tv-rekord for 2010. Fodbold-VM, kongelige bryllupper og DRs dramaserier kunne ikke nå op på siden af Karin & co. Vinder de også i aften, får publikumsinteressen endnu et hak.
Hvad kan man så lære af det? som Gotha Andersen sagde i børne-tv for 40 år siden.
Ikke en skid. Men det er sjovt. Kom så Danmark.

Ingen kommentarer: