torsdag den 23. december 2010

God kørsel i stjålet bil

DRs dækning af sagen om Bertel Haarders raserianfald har været glimrende og har skabt en fin debat om politikeres og mediers samarbejde.
Så ros for det.
Men ris til DR for at have bragt indslaget.
Da jeg læste om sagen første gang, fik jeg en dårlig fornemmelse i maven. Jeg syntes, det var forkert at bringe indslaget, og det gør jeg stadig. Selv om Bertel Haarder åbenbart flippede helt ud, var han også blevet dårligt behandlet af DR. Journalisten havde to gange brændt ham af, og han overholdt ikke de aftaler, de havde indgået om interviewet. Derfor var der god grund til, at Bertel Haarder blev sur. Spørgsmålet er, om DR ville have bragt indslaget, hvis Haarder bare var blevet almindeligt sur. Det tror jeg ikke. På mig virker det som om, DR er faldet for fristelsen til at bringe et sensationelt klip, og så har den dygtige nyhedsdirektør Ulrik Haagerup efterfølgende fundet på argumentet om politikernes forhold til pressen.
Det er til gengæld en relevant diskussion. Ministrene stiller flere og flere betingelser for deres deltagelse i interviews. Det skal optages på et bestemt sted. Spindoktoren skal vide, hvilke spørgsmål journalisten stiller. Ofte er der betingelser om ikke at spørge om bestemte emner. Som seer kan vi spørge os selv, om vi har en kritisk presse, når det er ministrene og deres rådgivere, der bestemmer indholdet.
Og så er der den krølle på historien, at journalisterne ikke altid orker besværet med ministrene og deres rådgivere. Så er det nemmere at ringe til Pia Kjærsgaard. Hun siger altid ja, stiller ingen betingelser og svarer beredvilligt på alt. Det er meget professionelt og giver Dansk Folkeparti en god presse, og det er fuldt fortjent.
Hele den diskussion er fin at få oprullet, og DR har dækket problemstillingen fint. DR har også sat sine egne dispositioner til debat og har offentliggjort det undskyldende brev fra Bertel Haarder, så læsere, lyttere og seere selv kan tage stilling.
Men det ændrer ikke ved, at det - efter min mening - var forkert at bringe indslaget. Det har jeg prøvet at udtrykke med et billede i overskriften.
God jul fra mig.

Ingen kommentarer: