lørdag den 11. december 2010

Send spindoktorerne væk for skolens skyld

Ugens store emne i Danmark har været folkeskolen. Det er dejligt, for den er SÅ vigtig for os. Vores unger skal have en god uddannelse for at klare sig og for, at Danmark kan stå distancen i den globaliserede verden.
Jeg så Debatten på DR2 torsdag aften, og her ramte den radikale Margrethe Vestager plet med sin indledende bemærkning: "Det største problem for folkeskolen er Christiansborg".
Faren er, at skolen bliver en politisk kampplads. Faren er, at parterne ikke ønsker at lave en fælles løsning, men går efter et sammenbrud, så de bagefter kan kritisere de andre som et led i valgkampen. Det duer ikke. Folkeskolen er alt for vigtig til at blive reduceret til en ordkrig mellem toppolitikere.
Venstre havde to repræsentanter i studiet, uddannelsesordfører Malou Aamund og undervisningsminister Tina Nedergaard. De var som nat og dag - ikke i deres synspunkter, men i deres udtryk.
Malou Aamund var anerkendende, lyttende og tog udgangspunkt i sin egen virkelighed som mor til to skolesøgende børn.
Tina Nedergaard var docerende, afbrød højlydt andre og talte med abstrakte politiske slagord. Hun udviste intet engagement for skolen, der i hendes mund fremstod som ét stort problem.
Jeg kunne virkelig ønske mig, at Malou Aamund får lov at lede forhandlingerne om det næste folkeskoleforlig. Så tror jeg, der vil komme et bredt forlig, hvor alle parter har været inddraget og hørt, og hvor hjertet er med.
Jeg kunne ønske mig, at alle parter sender repræsentanter, der er åbne og lyttende og som er oprigtigt engagerede i skolens forhold. Så kan det ikke undgå at ende godt.
Jeg kunne ønske mig, at taktikerne og spindoktorerne bliver sendt på efteruddannelse et fjernt sted uden mobildækning, mens de her forhandlinger kører.
Der er masser af viden at trække på. Der er masser af erfaringer fra andre lande og fra tusinder af store og små forsøg på skolerne i Danmark. Der er såmænd også penge nok til at skabe rammerne for en endnu bedre folkeskole.
Der mangler kun den politiske vilje til at påtage sig den vigtige opgave på vores alle sammens vegne.
Kom nu!

Ingen kommentarer: