tirsdag den 7. december 2010

Grødet meldropper

Nu ved jeg ikke, om du har lavet din ønskeseddel. Der står muligvis på den, at du ønsker dig en grødet meldropper.
Nej, det gør der nok ikke.
For det er meget få mennesker, der ved, hvad en grødet meldropper er. Meget få - er for upræcist. Jeg tror slet ikke, der er nogen. Der er nok slet ikke noget, der hedder en meldropper, og skulle der eksistere sådan én, kan det være svært at forestille sig, at den er grødet.
Hvorfor nævner jeg så ordet? Det gør jeg, fordi jeg lige har lært det i går. Det ligger godt i munden, og skulle nogen engang opfinde en dims, de ikke har noget navn til, vil det være helt fint at kalde den for en meldropper.
Idéen er hermed givet videre.
Det herlige ord dukkede op, da jeg i aftes var sammen med 19 ledere fra hjemmeplejen i Frederikshavn Kommune. Jeg havde arrangeret nogle ordlege, og den sidste af dem var en såkaldt anagram-øvelse. Jeg skrev tre ord op - og tre grupper skulle bytte om på bogstaverne og danne ord eller sætninger af dem.
Et af ordene var "gruppeledermødet", og det fik et af de kreative hold puslet om til "grødet meldropper".
Jeg var leveringsdygtig i en forklaring. En meldropper er et fad eller en skål, som man dropper mel ned i. Og en grødet meldropper er simpelthen en meldropper, specielt beregnet til grødet mel.
Vi har grinet af det lige siden, og nu kommer det sjoveste, som du muligvis allerede har opdaget. Løsningen er forkert. Der er ikke noget o i "gruppeledermødet". Så der skulle stå "grødet meldrupper" - og det giver jo ingen mening.
Bortset fra, at jeg kunne skrive en hel artikel om det.

Ingen kommentarer: