lørdag den 18. september 2010

Vagthund med lænke

Berlingskes topchef Lisbeth Knudsen kan udtale ordet journalistik med en patos, som får mit fag til at lyde som et universelt kald. Det kan jeg godt lide.
Hun har altid stået vagt om den uafhængige journalistik og har i fagkredse vundet stor anerkendelse for Berlingskes gravergruppe.
Derfor var det også bemærkelsesværdigt, at hun forleden på Mediadagen pludselig bekendtgjorde, at indhold ikke længere er nummer 1 for Berlingske. Det er kunden.
"Nu skal kommunikationen vendes ude fra og ind og ikke inde fra og ud som tidligere.
Lisbeth Knudsen mener, at medierne skal flytte sig fra at være den traditionelle vagthund til at være en del af lokalsamfundet, men skal også være business partnere, levere services, være et mødested, og være løsningshjælpere."
Sådan lød det i Børsens referat fra Mediadagen.
Der er forhåbentlig nogle journalister, som protesterer. Jeg håber også, at Berlingskes nye chefredaktør Jens Grund vil tage emnet op med sin chef. For den debat er meget væsentlig for de gamle bladhuse.
Verden er ikke sort og hvid. Lisbeth Knudsens nye standpunkt er det, der gælder ude i markedet. Det, som avisernes nye konkurrenter tjene penge på, og Berlingske Media kan umuligt overleve, hvis ikke koncernen tilpasser sig markedets krav.
Balancegangen er, at koncernen heller ikke overlever, hvis den journalistiske vagthund kommer i alt for stram en lænke. Det er med journalistik som med forskning: Der skal være plads til at beskæftige sig med noget, som ingen kan se nytten af, men som måske viser sig at blive noget ganske særligt.
Der skal være rum til irriterende historier, uventede og overraskende vinkler og ikke mindst nye måder at præsentere stoffet på. De kreative kan levere noget, markedet ikke efterspørger i dag, men som det ønsker sig i morgen, når det er synligt.
Som samfund har vi brug for den kritiske vagthund, som kigger magthaverne efter i papirerne. Det er en vigtig del af vores demokrati.
Som virksomhed har vagthunden brug for at samarbejde med magthaverne.
Det er Berlingskes balancegang, og jeg er helt tryg ved, at den store virksomhed kan klare det.
Det er Lisbeth Knudsen garant for.

Ingen kommentarer: