tirsdag den 7. september 2010

Frøken Bonde slog ikke igennem

Kære læser af denne blog.
Jeg håber, du ikke føler dig omklamret ved min indledning. Selv synes jeg, den er højtidelig og noget formel. Men jeg ved, at mange reagerer helt anderledes på ordet kære.
Vi havde en fin diskussion om det, da jeg i dag holdt et sprogkursus for 25 meget engagerede medarbejdere fra Natur og Miljø i Morsø Kommune.
Langt de fleste syntes, det var upassende at starte et brev til en borger med ordet kære. De ville personligt føle det noget klistret at få et brev fra en ukendt person i en offentlig myndighed, som startede med de fire små bogstaver.
Jeg argumenterede med frk. Bonde, min bestemte, korrekte men ikke overdrevent kærlige dansklærer fra Danmarksgade Skole i Holstebro. Hun lærte os, at et brev starter med sted og dato, og på næste linjer står der "Kære fornavn og efternavn". Det var ikke til diskussion. Sådan skulle et korrekt brev skrives.
Derfor har jeg aldrig betragtet ordet kære som en kærlighedserklæring eller bare en antydning af det. Det er for mig en høflig og ordentlig optakt til et brev af den lidt formelle slags.
Sådan er det ikke for ret mange. Og det er jo sådan med sproget, at det hele tiden forandrer sig. Derfor kan jeg ikke bare rejse rundt med frøken Bondes formaninger og overbevise folk, om at de skal følge hendes retningslinjer.
Tværtimod. Jeg har nemlig den grundregel, at ingen skal skrive noget, de ikke bryder sig om. Det er utroværdigt, og det risikerer at smitte af på resten af teksten. Så hvis du som mange andre føler dig underligt til mode ved at skrive kære, så find på noget andet.
Til Peter Hansen - ah, den bryder jeg mig ikke om. Det virker for køligt.
Peter Hansen - også en ommer.
Den praktiske løsning er at lade være med at skrive navnet. Det står garanteret i adressefeltet længere oppe, og der er ingen grund til at gentage det.
Er det et rigtigt håndskrevet brev, så prøver jeg lige igen med frøken Bonde. Så går jeg ud fra, at modtageren er en person, du kender godt og holder af, og så har du vel ikke noget imod at skrive kære?

Kærlig hilsen
Stener :-)

1 kommentar:

Bente P sagde ...

Hei Stener..

Sitter til daglig med kunder og leverandører rundt i verden, og de starter alltid med "DEAR Bente P" - hvilket jeg syntes var litt merkeligt, men det er deres måte å titulere oss/ meg på.

:-) Bente