mandag den 16. august 2010

Liv er tid

Som ordmand er jeg altid fascineret, når nogen formår at formulere noget dybt og præcist med få og enkle ord.
Derfor blev jeg ramt lige i hjertekulen, da jeg forleden hørte en praktiserende læge i radioen fortælle om en effektiv livsforlængende kræftbehandling.
"Liv er tid", sagde han og holdt en pause, hvor lytteren selv kunne tænke.
For kræftpatienter, der har måneder eller år tilbage at leve i, er det et meget konkret udsagn. Når de gerne vil have behandling, er det for at få mere tid her på jorden.
Men det giver lige så meget mening for os mig, der så vidt jeg ved ikke er ramt af en livstruende sygdom.
Livet er et timeglas. Jeg skal bruge min tid til noget godt og rart for mig selv og mine omgivelser, for lige pludselig er mit eller andres sidste sandkorn løbet ned. Det gode liv er - en god tid.
Det er en fin påmindelse for mig selv, når jeg bliver irriteret, irritabel og irriterende. Så påfører jeg mig selv og andre dårlig tid, og det er der ingen grund til. Vi skal jo have et godt liv, ikke.
Tak fordi du tog dig tid til at læse dette korte indlæg.

Ingen kommentarer: