tirsdag den 1. juni 2010

Spar 1 milliard og yd bedre service

Kommunerne kan spare 1 mia. kr. på jobcentrene. Samtidig kan de hjælpe flere mennesker i arbejde og yde en bedre service overfor jobcentrenes kunder, de ledige og de syge.
Der er kun 1 problem: De må ikke.
Overalt i landet sidder kreative kommunale chefer og medarbejdere og kreerer spareforslag for at få kommunens budgetter til at hænge sammen. Ambitionen er at løse de samme opgaver for færre penge, og mange steder kan det ikke lade sig gøre. I dag måtte Silkeborg Kommune rykke ud med 650 fyresedler.
En oplagt besparelse er at afskaffe unødvendig administration, og det er der masser af på jobcentrene. Ikke på grund af dårlig ledelse eller udygtige medarbejdere, men simpelthen på grund af en jungle af love, cirkulærer og bekendtgørelser. Medarbejderne skal dokumentere og kontrollere og attestere mere end de skal sagsbehandle. Det er sørgeligt af 3 grunde:
1. Det går ud over de arbejdsløse og syge, som ikke får tilstrækkelig vejledning.
2. Det er spild af medarbejdernes evner. De kan meget mere, end de får lov til.
3. Det er spild af samfundets penge.
Jeg er ikke i tvivl om, at der er en god begrundelse for hver eneste regel, men den samlede bunke af regler er meningsløs. Når jeg hører historier fra kunder og medarbejdere får jeg et indtryk af en lovgivning, der er præget af mistillid. Når fru Hansen bliver ledig eller bliver langtidssygemeldt, så møder hun et regelsæt, der skal forhindre, at hun snyder sig til dagpenge eller andet, som hun ikke er berettiget til.
Hun skal møde op til kontrol og ørkesløse møder, skal gå ind på en hjemmeside på bestemte tidspunkter og skal deltage i udsigtsløse kurser og indholdstomme projekter. Alt bliver kontrolleret, og smutter der et enkelt skema, bliver fru Hansen trukket i dagpenge.
Så bliver hun sur eller ked af det, og det gode menneske på jobcentret skal bruge tid på at forklare, at sådan er reglerne, og at han får halen på komedie, hvis ikke han følger dem. Selv om han sandsynligvis synes, det er urimeligt.
Du kender sikkert selv historier af samme type.
Det kan løses. Hvis politikerne vil, og det er dem på Christiansborg, vi snakker om. Sådan skal I gøre:
1. Sæt et fælles mål om at afskaffe overflødig administration. Gerne med samme overskrift som på dette indlæg.
2. Indkald et stort panel af kunder, ansatte, ledere, embedsmænd og politikere, som sammen skal finde de overflødige regler. Giv dem et halvt år at arbejde i.
3. Bed dem om at vende reglerne om, så de tager udgangspunkt i kundens situation og kundens oplevelse og kundens rettighed. Løb risikoen for, at nogle få promille af kunderne forsøger at snyde.
4. Gennemfør forslagene og lad kommunerne beholde besparelserne. De har hårdt brug for pengene.
En reform er et alt for lille ord i denne sammenhæng. Der er brug for et nyt menneskesyn i lovgivningen. Det frigør energi hos de gode mennesker, der så gerne vil hjælpe, og det giver bedre resultater for kunderne.
Mistillid gør noget ved folk. Det gør tillid også.
Stol på det.

Ingen kommentarer: