lørdag den 20. februar 2010

Sprogprogram rykker


For et års tid siden skrev jeg om skandaløse forhold i P1s sprogprogram Sproglaboratoriet. Det handlede mere om studieværten, Christoffer Emil Bruun, end om sprog. Han læste ikke min blog, så for en sikkerheds skyld sendte jeg ham en mail med mine synspunkter.
Jeg fik et totalt afvisende svar, som jeg lod ligge.
Til gengæld har programmet ændret sig markant lige siden. Nu handler det udelukkende om sprog, og det er blevet et af ugens radio-højdepunkter for mig. Det er simpelthen et virkelig godt program.
Derfor fortjener det lidt ros her. Værten læser nok stadig ikke min blog, så jeg skal nok sende endnu en hilsen til ham :-)
Forleden var laboranten taget til koncert med Michael Falch og Poul Krebs. Anledningen var en lille sproglig joke mellem de to musikere. Da de sang en duet, udtalte de ordet "drysse" forskelligt. Falch med ø og Krebs med y. Forklaringen viste sig at være, at ø-udtalen er rigsdansk, mens y-udtalen er typisk jysk (udtales med y, ikke med ø).
Det var både sjovt og oplysende, og jeg gennemførte en lille privat undersøgelse, som fem jyder deltog i. Tre brugte y-udtalen og to ø, så selv blandt os i hovedlandet er der ikke enighed.
Christoffer Emil Bruun overtog et lidt støvet program, og hans friske form mødte hård modstand blandt lytterne. Nu har han fundet balancen, så det er langt mindre kedeligt end før og samtidig holder fokus på det, der interesserer lytterne: sprog.
Jeg synes selvfølgelig, jeg har en lillebitte del af æren, men jeg er helt sikker på, at mange andre har reageret lige som mig.
Billedet til dette indlæg har jeg nappet fra Flickr. Det illustrerer sprog - som er forbindelsen mellem mennesker.

Ingen kommentarer: