onsdag den 4. marts 2009

Sorg og glæde på én gang

For et par uger siden døde en af vores bekendte i en alt for ung alder af en kræftsygdom. Næsten samtidig faldt en god ven om med hjertestop. Han fik hurtig hjælp og ser nu ud til at komme sig 100 %. Det er helt fantastisk.
Men i de første dage efter hjertestoppet var alting helt surrealistisk. Vi tænkte på ham dag og nat - og hans allernærmeste var selvfølgelig endnu hårdere ramt.
Når sådan noget sker, stopper man op og tænker lidt over livet. Det umiddelbare er at huske at leve livet hver dag og at være gode ved hinanden. Og det mere langsigtede er naturligvis at leve sundt, uden at det går ud over livskvaliteten.
Samtidig med død og sygdom er denne tid fyldt med fest og glæde. Nikolaj fyldte 30 forrige mandag, og vi var til en rigtig hyggelig aften hos Nina og ham i Aalborg. Vi havde det så skægt, blandt andet fordi vi genopfriskede nogle af de sjove og pinlige historier om os og Nikolaj.
I dag fylder min søde niece Eline 9 år, og jeg ringede og ønskede hende til lykke i morges. Hun var i højt humør, så samtalen gav mig energi til resten af dagen.
På mandag fylder min far 80, og vi skal til frokost på en restaurant i Middelfart. Det glæder jeg mig meget til - ikke mindst fordi jeg ved, at far glæder sig. Det er en særlig fornøjelse at samle alle sine kære omkring sig, og far er sådan et positivt menneske, så det bliver helt sikkert en god dag.
Mit lille filosofiske spørgsmål er: Hvordan kan man glæde sig over fødselsdage, når venner og bekendte er syge og dør.
Svaret må være: Man må aldrig lade være med at glæde sig. Hverken de syge eller de døde har noget imod det.

Ingen kommentarer: