lørdag den 14. marts 2009

Halshugning på Korskroen

Min far fyldte 80 år forleden, og familie og naboer var til en hyggelig frokost på Holms i Middelfart.
Vi skulle finde på et eller andet festligt indslag og fik en idé om at samle nogle sjove historier om far og familien. Der var 6 i alt, og jeg præsenterede det som en pendant til filmen Festen, hvor sønnen vælger mellem to taler.
Her bad jeg far vælge 3 af historierne, som jeg så læste højt for selskabet, mens far fik de 3 andre med hjem. De fleste af beretningerne måtte hentes frem fra et støvet hjørne i hukommelsen. Det gælder også den dramatiske historie, som gemmer sig under overskriften til dette indlæg.
Familien havde været på sommerudflugt til Danmarks vestligste punkt Blåvandshuk. På vejen hjem til Søndervig kørte vi ind på Korskroen ved Varde for at spise. Det var en varm dag, og der havde været mange gæster på kroen. Da vi ventede på maden, kravlede en fed og doven flue hen over den nussede dug.
Far bad om opmærksomhed og erklærede, at vi nu ville blive vidne til et nummer, som man kun ser 1 gang i sit liv. Så greb han den solide krokniv, hævede den og - bang - kappede hovedet af fluen.
Det var ikke svært med den flue den dag - vil jeg påstå.
Men trods adskillige forsøg er det aldrig lykkedes mig at gøre far nummeret efter. Det er faktisk helt enestående.
Jeg hører gerne fra folk, der har gjort min kære far kunsten efter. Men vi skal lige være helt enige om reglerne. Det gælder ikke bare om at slå fluen ihjel eller mase den med en kniv. Nej, hovedet skal kappes af en levende flue i ét hug.
God fornøjelse.
Og endnu en gang til lykke med fødselsdagen til min søde far.

Ingen kommentarer: