På min første arbejdsdag i Tankegang for 9 år siden var en af vores kunder ved at gå bagover af forskrækkelse, da han hørte, jeg var journalist. Han betragtede mig vist som farlig, utroværdig og som en person, der altid er på jagt efter en negativ historie.
Siden har jeg mange gange hørt kommunalfolk tale om negative journalister, som kun vil skrive eller fortælle om konflikter og problemer. Jeg tager altid mine fagfæller i forsvar og forklarer, at det nu engang er det usædvanlige, der når sendefladen. Det vil være uoverkommeligt hver dag at skulle skrive om 2 millioner bilister, der kører fra A til B uden problemer. Men de meget få, der kører galt og kommer til skade, risikerer at blive omtalt i pressen.
Medierne er også hver dag fyldt med historier om folk, der fylder år, har jubilæum og om spændende arrangementer, bøger og koncerter. Der er også en bred dækning af kommunale initiativer og af nye ordrer eller nye afdelinger i virksomheder.
Og så er der de historier, vi kalder for negative: Fyringer, kriser, ulykker, konflikter og bedrageri. Det vil vi altså gerne følge med i. Tænk bare på Stein Bagger sagen - det var ikke én, medierne blæste op. Den var uhyre populær både på tv og net samt i radio og aviser.
Når alt det er sagt, er der stadig en konflikt mellem journalister og læsere/lyttere/seere. Journalisterne prioriterer konflikter højere end deres kunder bryder sig om. Vi medieforbrugere vil gerne have flere positive historier, end journalisterne vil levere.
I journalistkredse har DRs nyhedschef Ulrik Haagerup fået mange hug for en melding om, at DR Nyheder skal lave flere konstruktive historier. Det er ifølge Haagerup historier, som præsenterer løsninger på konflikter, dilemmaer eller problemer. Det bliver hånligt omtalt som sødsuppe-historier.
Tilsvarende bliver Jydske Vestkystens chefredaktør Michael Kamber hånet for "dagens succes", som står på side 2 i hver dags avis. Det kalder rigtige journalister for provinsielt og skolebladsagtigt. De læsere, jeg kender i det sydvestjyske område, er meget glade for succeshistorierne, og mange fremhæver, at avisen er blevet betydeligt bedre efter, at Kamber er kommet til.
Den gode journalist er kritisk - overfor alle kilder og oplysninger. Den gode journalist er også nysgerrig. Og så er hun sælger, der gerne vil præsentere sin historie, så flest mulig ser, hører eller læser den.
Læseren er også kritisk og nysgerrig. Vi bliver skuffede, når nogen kan prakke en journalist en sminket historie på ærmet. Men vi vil altid gerne læse om nogen, der har gjort det godt eller oplevet noget spændende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar