mandag den 12. januar 2009

Mails uden æ, ø og å

Mit liv er igen blevet beriget takket være en teknisk dims.
For to år siden var det i-podden, der gjorde mig mere lykkelig. Jeg fik mere systematisk tilgang til den skat af viden, der gemmer sig i P1s udsendelser.
Her til jul kom et nyt elektronisk vidunder ind i mit liv. Det er en såkaldt smartphone, hvis væsentligste fidus er, at min mailboks og kalender i Tankegang er opdateret på mobilen hele tiden. Det gør livet meget lettere.
Jeg kan også sende mails fra telefonen. Der er et lille tastatur, som jeg betjener med en pind, og det er næsten lige så nemt som at skrive på computeren. Det er i hvert fald hurtigere, fordi jeg ikke skal sætte mig til computeren for at sende en hurtig besked på mailen.
På min nye telefon kan jeg vælge forskellige typer tastatur. Det nemmeste at betjene er et, der er bygget op lige som på computeren. Det har bare den hage, at det er engelsk, så æ, ø og å optræder ikke. Der skal jeg så skifte tastatur og trykke mig frem til de særlige danske bogstaver.
Det gider jeg selvfølgelig ikke, når jeg lige skal sende en kort besked. Så jeg øver mig kraftigt i at brug lutter ord uden æ, ø og å. Det er sådan set rigtig sjovt, når man har den positive indgang til opgaven. Det skærper den sproglige opmærksomhed, at jeg må kassere nogle sætninger, fordi der optræder et ord med æ, ø eller å. Mange gange bliver formulering nummer 2 bedre end den, der ligger forrest i pandelappen, når fingrene danser hen over tastaturet.
Når jeg er blevet rutineret, kan jeg gå videre og skrive ord uden y, q og v, og sådan kan bogstavlegen fortsætte, indtil der kun er 5-10, så det ikke giver mening længere.

2 kommentarer:

Nikolaj Kildeby sagde ...

Man kan jo også blogge fra sådan en smartphone ;)

Stener sagde ...

Hej Niko.

Ja, man kan. Og se vejrudsigten for Barcelona.
Kh
Stener