tirsdag den 3. juni 2008

Klimakommunikation = sund fornuft

Hvordan skal kommunerne kommunikere om deres klimaindsats over for borgerne? Det spørgsmål har Tankegangs kommunikationsrådgivere brugt et døgn på at diskutere med 5-7 frontløbere fra vores kundekrds og netværk.
Vi kom frem til et enkelt og overraskende svar: Sund fornuft.
Hvad betyder det? Jo, det betyder først og fremmest, at de store og små projekter, kommunerne giver sig i kast med, skal være præget af sund fornuft. Nok er det for klimaets skyld, at en kommune giver tilskud til at isolere huse, køber elbiler eller sorterer grønt affald fra til kompost. Men det er også sund fornuft. Borgeren, kommunen eller samfundet sparer penge og bruger egne og fælles ressourcer fornuftigt.
Kommunikationen om klima-projekter skal altså have sund fornuft som hovedbudskab, men den skal også i sig selv være præget af sund fornuft. Det er ikke raketvidenskab. Kommunerne fortæller borgerne hvad de gør, og hvorfor.
Et klassisk eksempel: WCet på rådhuset har stort og lille skyl, og på en lille mærkat står der, at det lille skyl koster 3 liter rent drikkevand, mens det store koster 8. Hvor svært kan det være?
Det ER svært. Det kræver nemlig en kommunal organisation, som selv lever efter den sunde fornuft, og som ikke kan lade være med at fortælle sin omverden om det. Altså en kommunikationskultur i kommunen. Det er godt nok ikke raketvidenskab, men det er et stort sejt træk, hvor Tankegang gerne byder sig til med lidt praktisk hjælp.

Ingen kommentarer: