tirsdag den 29. april 2008

Indhold tæller - også i radioen

TV2 Radios endegyldige kollaps er et opmuntrende bevis på, at indholdet og kvaliteten stadig er det afgørende for et medies succes.
En radiostation bliver ikke populær, blot fordi den er kommerciel - eller blot fordi den er licensfinansieret. Den bliver populær, hvis den bringer nogle gode programmer, som befolkningen har lyst til at lytte til.
TV2 Radio blev aldrig en god kanal. Den havde katastrofalt dårlige lyttertal, og det var ikke fordi, vi af ideologiske grunde ikke ville lytte til radiostationer, der bringer reklame. Det var først og fremmest fordi Danmarks Radios udbud var bedre. P4 er Danmarks mest populære kanal, efterfulgt af P3 og P1. TV2 Radio har på intet tidspunkt været i nærheden af at være en seriøs konkurrent til en af de 3 DR-kanaler.
Kulturminister Brian Mikkelsen (K) har et stort politisk ønske om at landsdækkende kommerciel radio i Danmark. Nu har 2 selskaber efter hinanden kastet håndklædet i ringen. For min skyld må nummer 3 og nummer 4 gerne melde sig. Hvis de kan lave spændende, vedkommende og engagerende radio til mange hundrede tusinde danskere, er det bare dejligt.
Vi forbrugere skeler ikke til den politiske ideologi bag et medie. Vi har haft kommercielle aviser i over 300 år, og dem er vi fortsat meget glade for. Kommercielle tv-kanaler og internettjenester bruger vi også gerne, og vi er også glade for de ikke-kommercielle. Det afgørende er - også her - om indholdet er interessant og dækker vores behov.
Derfor kunne det være dejligt, hvis Brian Mikkelsens vision var at skabe bedre radio til danskerne i stedet for blindt at forfølge et mål om en speciel finansierings- eller ejerform.
Argumentet om, at konkurrence er sundt gælder i forvejen hver eneste dag for alle i Danmarks Radio, og det bliver ikke forstærket ved, at endnu en popradio med plastiknyheder prøver kræfter med den femte radiokanal.

Ingen kommentarer: