lørdag den 12. april 2008

Fattigdom i overfloden

Forleden åbnede Harald Nyborg en ny butik i Vestbyen i Frederikshavn. Store skilte - og sikkert også tilbudsaviser -annoncerede på forhånd et fantastisk åbningstilbud: En sækkevogn til 58 kr.
I går hørte jeg så, at folk havde stået i kø en hel formiddag for at sikre sig en eller flere af de billige gule sækkevogne.
Er det ikke mageløst, at den gule hr. Nyborg lige præcis kan ramme så stort et behov i Frederikshavn? Han har tilsyneladende gennemskuet, at den halve by netop nu står og mangler en sækkevogn.
Nå, det er næppe forklaringen. De fleste købere har sikkert klaret sig helt fint livet igennem uden at have en sækkevogn. Men når man nu kan få en til 58 kr., så kan man vel altid få brug for den. Også selv om man skal stå i kø en hel formiddag for at sikre sig det ligegyldige køretøj.
Midt i vores overflod er det fattigt, at vi køber noget, bare fordi det er billigt. Og det er næsten nedværdigende at stå i kø for at få fat i overflødige varer til favorable priser.
Jeg skriver vi, fordi jeg også selv har en rem af huden. I søndags skulle vi bage og manglede noget mel og andre småting. Inden jeg tog afsted, tjekkede jeg åbningstiderne på nettet, og jeg så til min store glæde, at Fakta havde 10 stykker frugt for en 10er. Så kørte jer der ned efter mel.
Jeg ankom til den røde butik kl. 10.07, og der var mindst 75 mennesker i butikken. Selv op imod jul har jeg aldrig oplevet lignende trængsel i den Fakta. Alle stod naturligvis henne ved frugtkasserne, og de fleste købte lige som jeg 2 poser med 10 stykker frisk og billig frugt.
Alle har sikkert haft en lige så god forklaring som mig - at de skulle have mel, mælk eller rugbrød, og så lige tog frugten med, fordi den var så billig.
Alt taler for, at de fleste kom på grund af det gode tilbud. Jeg håber, de har husket at spise frugten, lige som jeg håber, at de nye sækkevognsejere finder noget tungt at transportere i den kommende havesæson.
Jeg har for resten selv en gul sækkevogn. Den fik jeg i fødselsdagsgave for 6 år siden.

Ingen kommentarer: