lørdag den 26. april 2008

Nu forstår jeg P3s motto

Det, man hører, er man selv, lyder P3s motto, som jeg aldrig helt har forstået.
I denne uge begyndte det at dæmre. Jeg har nemlig en oplevelse af, at jeg hele ugen igennem har hørt en masse forskellige mennesker fortælle mig det samme budskab: DIN adfærd er afgørende for andres behandling af dig.
Det startede i tirsdags ved et arrangement, som Lederne i Vendsyssel og Himmerland stod for. Her blev vi bombarderet med budskabet om, at vi selv afgør, hvordan andre mennesker behandler os, og at vi i høj grad kan påvirke andre med vores adfærd.
En af oplægsholderne var Lars Mogensen, som indviede os i 90/10 reglen: Når andre støder dig eller skader dig, skyldes det 90 % dig selv og 10 % de andre. En sårende bemærkning er måske din fortolkning af en neutral eller positiv bemærkning.
En anden oplægsholder Nikolaj Moltke-Leth fik os til gå rundt og hilse på fremmede mennesker i salen, som om de var gamle venner, vi ikke havde set i flere år. Det gav energi og et kæmpe smil på læben.
I de følgende dage synes jeg, at oplevede en masse situationer, hvor min og andres positive adfærd fik alting til at gå let og smertefrit, og hvor ingen var sure eller utilfredse.
Og her til morgen var den eneste artikel i Nordjyske Stiftstidende, som jeg læste til ende, en lille klumme fra Charlotte Røth om det samme emne. Her skrev hun om den tåbelige vane med at lede efter fejl hos ægtefællen og børnene - en vane, der ikke fører noget som helst godt med sig. Det gør ifølge skribenten smil og ros - og jeg er helt enig.
Der stod andet i avisen, og jeg har deltaget i andet i denne uge, end det jeg lige har refereret. Men det er det, jeg har fokuseret på og dermed kan huske, at jeg har hørt. Så det man hører (det man husker, at man har hørt), er man selv.

Ingen kommentarer: