søndag den 29. maj 2011

Weekendens arbejdsbi

Gå til en travl mand, hvis du vil have noget lavet i en fart.
Sådan siger min kollega Annie. I Tankegang bruger vi det som en forklaring på, at vi bliver mere effektive, jo flere opgaver, vi har. Når de hober sig op, ser det ud som om, det er umuligt at nå dem. Men når vi er igennem bunken, kan vi se tilbage på en travl og sjov tid.
Det kan være mere stressende at have for lidt at lave. Og så kan de færre opgaver tage længere tid, drille mere og medføre flere fejl. Det er pudsigt.
Jeg har travlt for tiden - og så skal jeg da lige love for, at jeg får noget fra hånden. Også i weekenden.
Jeg har bagt rugbrød og knækbrød. Jeg har vasket gulve og slået to store græsplæner. Jeg har ordnet drivhus og brænde. Jeg har også arbejdet nogle timer og været til bryllup det meste af lørdagen. Og jeg har løbet en tur og gået med hunden.
Plus det løse.
Det er utroligt, hvad man kan nå, når man fokuserer på det.
Næste weekend er fire dage lang. Fortsætter jeg i samme tempo der, kan jeg nærmest nå at udrette mirakler.
Men det gør jeg ikke. Når jeg har fri i længere tid, laver jeg meget den første dag, mindre den anden og så går tempoet helt ned bagefter. Et par ugers sommerferie herhjemme ender med, at jeg nærmest ikke har tid til at brygge kaffe, fordi jeg lige skal slappe lidt af.
Det er for resten også rigtig dejligt.

Ingen kommentarer: