lørdag den 7. maj 2011

Dem der brænder, rykker

I denne uge var det 50 år siden, filosoffen Maurice Merleau-Ponty døde. Det hørte jeg om i radioprogrammet Sproglaboratoriet. Foruden den entustiaske vært fortalte en kunstner og en forsker om den enestående filosof, som jeg aldrig havde hørt om før.
I programmet Harddisken byggede værten Henrik Føhns en synthesizer, han havde købt som samlesæt for 100 dollar i USA. Det kunne han ikke finde ud af, så han opsøgte en tingbyggerklib, hvor to dygtige mænd med stor begejstring samlede tingesten på tre timer. Alle tre var helt oppe at køre, da der kom noget gyselig lyd ud af spøgelset.
Selv om jeg hverken forstår mig på filosofi eller elektronisk musik, var det fantastisk at lytte til de to programmer. Det osede ud af deltagerne, at de selv syntes, de havde gang i noget stort.
Det smittede af på mig, som pludselig begyndte at interessere mig for loddeteknikker eller forbindelsen mellem sprog og filosofi.
I næste uge er det måske gylleseparering eller principperne for valutahandel, som for en stund kommer til at optage mig, hvis jeg læser, ser eller hører nogen, der bare brænder for at fortælle om de verdener.
Det er fedt, når nogen nørder med detaljer og simpelthen ser det som en nødvendighed at indvi verden i deres viden. Mine eksempler her er lidt sjove, men forleden så vi en film om en supernørdet amerikansk forsker, Kinsey. Han startede med at indsamle, registrere og studere 1 mio. eksemplarer af en bestemt hvepseart. Siden brugte han samme systematiske metode til at forske i amerikanernes seksualvaner. Det blev et meget kotroversielt og banebrydende arbejde, som var med til at ændre hele den vestlige verdens syn på seksualitet.
Verden har i den grad brug for entusiastiske nørder.

Ingen kommentarer: