torsdag den 4. november 2010

Hende der Frøken gps

Drej til højre. Kør ind i rundkørsel og tag anden frakørsel til højre. Fortsat 800 meter.
Du genkender måske de enkle budskaber fra den lidt bestemte frøken, der sidder inde i gps'en. Jeg har været i selskab med hende de seneste dage, og hun trænger altså til lidt opdragelse.
Tirsdag aften fik jeg lyst til at køre en tur til Nordborg, og jeg tændte for Frøken gps, da jeg var kørt fra Aabenraa. Hun bad mig ret hurtigt dreje til venstre ad en smal vej. Jeg mente egentlig selv, jeg skulle til Sønderborg og nordpå, men hun kendte vel den hurtigste vej?
Fortsæt på Færgevej, bekendtgjorde stemmen. Så kom jeg i tanke om færgen Bitten, der sejler til Nordals. Det var den, hun gik efter, men hun burde vide, at den ikke sejler om aftenen. Så jeg vendte om og kørte til Sønderborg, mens frøkenen rablede løs om, at jeg i stedet skulle køre til højre og venstre.
Dagen efter for vi vild i Sønderborg på grund af et vejarbejde. Over middag skulle jeg så fra Haderslev til Billund, og Frøken gps smed mig af motorvejen ved Kolding. Det så meget fornuftigt ud, og der var også et skilt til Billund. Så skulle jeg pludselig til venstre, og herefter fulgte 15 kilometer på bittesmå, smalle veje med meget skarpe sving. Jeg havde heldigvis god tid, så jeg nød den smukke køretur. Vejen var korrekt og måske en kilometer eller to kortere end hovedvejen, men det var vanvittigt kringlet.
Dagen sluttede med, at hun helt forrykt sendte mig til Vejle hjem fra Billund. Det blev jeg simpelthen opmærksom på for sent. Jeg burde have kørt til Grindsted og videre over til motorvejen ved Horsens.
Moralen er, at jeg må genetablere min stedmæssige fornuft. Jeg skal ikke følge hende blindt, og om galt må være, må jeg kigge i en kortbog. Det har menneskeheden kunnet klare sig med indtil for få år siden.

Ingen kommentarer: