søndag den 28. november 2010

Duel uden indhold

Var det politik eller underholdning, da Helle Thorning-Schmidt (S) og Pia Kjærsgaard (DF) duellerede på tv forleden aften?
Ingen af delene - synes jeg.
Politik var der i hvert fald ikke meget af. Underholdning - jow, der var da et par muntre bemærkninger.
Jeg synes mest, det var ordkrig. Det gjaldt tilsyneladende kun om at jorde den anden og hendes allierede.
Som kommunikationsmand var det spøjst at opleve, for begge duellanter kom faktisk med et par åbninger og invitationer til hinanden undervejs. Men de greb dem ikke. Tværtimod. Hver gang, der kom en lille positiv bemærkning, greb den anden part fat i et helt andet udsagn, og startede sit indlæg med en hovedrysten. "Det er utroligt at stå og høre, at Pia/Helle siger."
Hvis jeg havde været mødeleder, havde jeg helt sikkert grebet fat i de positive udsagn og de små invitationer til samarbejde og bedt begge parter forholde sig til dem.
Det er sådan, vi gør ude i den virkelighed, som politikerne mener at arbejde for. Det er sådan, lærerne gør i skolen, lederne gør i det offentlige og sådan forskellige parter får et samarbejde til at fungere.
Men på Christiansborg handler det hele om næste valg.
I en diskussion i radioen i torsdag, kaldte en industrimand Christiansborg for en lovfabrik. Han bad politikerne om at passe deres arbejde på fabrikken og få produceret de nødvendige love - i stedet for at gå op i småsager om Lene Espersen, Helle Thorning-Schmidts mand og Ole Sohn.
"I erhvervslivet arbejder vi sammen for at få tingene til at lykkes. Det skal I også gøre på Christiansborg. Jeg er træt af blå blok og rød blok", sagde erhvervslederen.
Jeg kan kun være enig.
Selvfølgelig er politikerne ikke enige om alting. Ellers var det ligegyldigt, hvem vi stemte på. Men det er helt kammet over til den totale ordkrig uden substans. Det er synd - for Danmark og for politikerne selv.
For hvis de fik den gode idé at lytte til hinanden og at sætte sig til bordet med henblik på at finde en løsning sammen, så ville de opdage, at det er sjovt på grænsen til det berusende at arbejde sig frem til en løsning sammen.
De kan også risikere at finde ud af, at modparten ikke er så dum eller har så vanvittige holdninger, som de havde troet. Det må de gøre.
Jeg kan ikke komme i tanke om 1 menneske, jeg har arbejdet seriøst sammen med, som jeg ikke kunne komme overens med eller ikke kunne lide.
Vi vinder ved nærmere bekendtskab.

Ingen kommentarer: