søndag den 16. maj 2010

Sprogblomster i køledisken


sildeglas
Originally uploaded by Stener Glamann
Det bedste ved det glas sild, jeg netop har tømt, er etiketten. Hvem har mon fundet på navnet på dette produkt - Slagtermesterens egne håndtrimmede marinerede sild?
Det er ikke mindre end fantastisk. Producenten hedder Nyborg Halvkonserves, og jeg ser for mig en stor hal fyldt af med slagtermestre, der står med hver deres tønde fede sild, som de håndtrimmer og marinerer. Jeg ved ikke så meget om håndtrimning af sild, men det er uden tvivl en nænsom proces, disse slagtermestre udfører.
Eller rettere: Det er det, som den sproglige mester bag etiketten vil have os til at tro. For i virkelighedens verden har der naturligvis ikke været nogen slagtermester involveret i at trimme sildene. Jeg tror, det fernistynde lag af sandhed i budskabet er, at Nyborg Halvkonserves sælger disse sild til slagtermestre. Derefter er det slagtermesterens egne.
Når det gælder fødevarer er der en udbredt sproglig opfindsomhed, som skal give os et positivt billede af produktet. En kedelig tube mayonnaise får lidt ekstra salgsværdi, hvis der står i en rød stjerne står "den originale" eller "den ægte".
Mange fødevarer er "gammeldags" eller ligefrem "gammeldaws", hvis det skal være rigtig hyggeligt. De er lavet på et topmoderne produktionsanlæg, og det er også lige meget, for der er vist ingen krav til dokumentation for den slags tillægsord.
Et af de mest populære varemærker i syltetøj er Den gamle Fabrik. Den er ikke gammel, men ny og ligger i Portugal. Men der er noget med, at selve virksomheden er gammel. For nogle år siden kørte de reklamefilm, der lignede smalfilm fra 60erne. De var selvfølgelig optaget med den mest avancerede digitale teknik.
Jeg viger normalt uden om produkter, der har brug for at pakke sig selv ind i sproglig manipulation. Jo flere omsvøb, jo dårligere produkt, siger min mave mig.
Men jeg er kun et menneske, og jeg tog altså det her glas hos slagteren. Du kan nok også finde "ægte" varer og nogle med "ny forbedret kvalitet" i vores køleskab.
Og så kan jeg forsvare mig med, at de marinerede sild smagte glimrende. Så det var ikke en slagter med håndsved, der havde trimmet mine sild.

Ingen kommentarer: