tirsdag den 5. maj 2009

Tak for koncerthuset


For et par år siden var det allerstørste problem i hele Danmark, at DRs koncerthus blev alt for dyrt. Stor skandale. Der rullede hoveder, DR måtte fyre medarbejdere og mediehusets image var helt i bund. Ejeren - regeringen - pustede til ilden og forsøgte at score politiske point på at deltage i en flere måneder lang hetz mod DR.
Så blev der født en prinsesse, og der kom en finanskrise forbi, og nu har vi nærmest glemt, at det vist kostede 1 milliard for meget, det kære koncerthus.
Selve huset hører vi ikke så meget om. Det er synd, for det er et helt fantastisk bygningsværk. Jeg var der i lørdags med min far til en dejlig koncert med DRs Symfoniorkester. Salen var næsten fuld, og alle sad på gode pladser. Lyden er ens i hele den kolossale bygning, og alle har et fint udsyn til scenen. Det er en vigtig del af en klassisk koncert at følge instrumenterne.
Inden pausen var musikken i perioder lidt kedelig, men det gjorde ikke noget. Så lod jeg blikket glide rundt i den spektakulære sal. Det er en oplevelse i sig selv. Sikke et rum - sikke en idé at bygge på den måde og tænk, at det kan lade sig gøre.
Det var simpelthen en god oplevelse, og jeg er vel nok glad for, at DRs bestyrelse i sin tid traf den modige beslutning om at investere i sådan et hus. Hvis den fornemste ambition, man har, er at overholde et budget, så udretter man aldrig noget stort. Der skal være nogen til at tænke stort og drømme lidt vildt og sætte deres vilje igennem.
Tænk på Utzons operahus i Sydney. Han og byggeriet blev totalt skandaliseret i Australien, mens hans muslingeskaller blev samlet og monteret. Budgettet skred langt værre end i Ørestaden, og det blev - en kæmpe succes. I dag er australierne pavestolte af Sydney Opera, og budgetoverskridelsen er bare en god historie.
Som licensbetaler er jeg glad for at bidrage til, at Danmark har et koncerthus i verdensklasse. Jeg tillader mig i øvrigt også at være en meget tilfreds bruger af DRs radio-, tv- og nettilbud. Det er altså ikke alle pengene, der er smidt i de 4 huse omkring Emil Holms Kanal.

Ingen kommentarer: