torsdag den 5. februar 2009

Tak for kaffe, Chris

Sundhedsgruppen i Tankegang havde købt 30 billetter til et foredrag med Chris McDonald tirsdag, og det måtte vi naturligvis til.
Sikke en energi - sikke et humør - sikke en oplevelse for os ca. 300 passive tilhørere i Maskinhallen i Frederikshavn.
Sundhedsguruen med det fedtholdige efternavn gav os opskriften på lykke og et langt og sundt liv. Den består af fire ingredienser, som hver især er lige vigtige:
Humør - kost - træning - søvn.
Chris McDonald brugte mest tid på det med humøret. Grin og positiv tænkning virker ikke kun i situationen - det har også langtidseffekt på din psyke og din fysik. En god latter aktiverer kroppens egen medicin, forklarede McDonald.
Træning - har vi hørt om før, og her fik vi en halvstor tur med udgangspunkt i hjernen. Regelmæssig træning er ren gødning til hjernen, så den af sig selv producerer og aktiverer nye hjerneceller i stedet for dem, der nedbrydes og dør.
Afsnittet om søvn var overraskende for de fleste. Chris McDonald fortalte, at langt, langt de fleste voksne reelt har behov for 7,5 - 8,5 timers søvn hver nat. Får vi ikke det, svækker vi vores immunforsvar.
Og det skal være ordentlig søvn. Her begyndte han pludselig at snakke om kaffe. Drikker man 7-8 kopper hver dag, falder man aldrig i den dybe søvn. Koffeinen i kroppen forhindrer det simpelthen. Mængden af koffein i din uskyldige krop halveres på 8 timer, så det er slet ikke nok at stoppe kaffedrikningen ud på eftermiddagen.
Uha, den sved.
Morgenkaffen vil jeg ikke undvære, men jeg satte omgående et lille forsøg i værk med at begrænse mit kaffeforbrug resten af dagen. Det var hårdt. 2 krusfuld kedelig te rakte længe på arbejdet og om aftenen gled 1 krus kogte blade ned.
Jeg sov fint i nat, men jeg må indrømme, at jeg har nydt kaffen ekstra meget i dag. Nu prøver jeg at være disciplineret i et lille stykke tid, og så vil jeg meget kritisk vurdere, hvor min personlige balance går mellem kaffe, livskvalitet og søvnkvalitet.
Jeg vil gerne være sund(ere), og jeg tror på Chris McDonald. Men jeg vil altså også gerne have en kop dampende varm kaffe, når jeg har lyst til det.

Ingen kommentarer: