fredag den 16. maj 2008

Sengelamper på hoteller

Når man skriver på en blog eller i en klumme, er der prestige i at tage emner op, som ingen tidligere har berørt. Det må gerne være en problemstilling, som mange kan genkende. Til gengæld er det - som jeg har forstået - helt ligegyldigt, om problemet er væsentligt.
Så her kommer en pointe fra mig: Vi er mange, der har problemer med at finde kontakten på sengelamper på hoteller.
Man lægger sig i den fremmede seng med en bog, og så begynder man at fumle rundt med den åndssvage lampe. Først prøver man under pæren, så kører hånden rundt på skiven, hvis der er sådan én, og bagefter følger man ledningen hele vejen ned.
Op igen og tænde loftslyset for at studere bæstet nærmere. Måske sidder der en afbryder på siden, eller der er noget smart finger-touch. Til slut kravler man rundt nede på gulvet for at se, om ledningen overhovedet sidder i en stikkontakt.
I denne uge prøvede jeg en ny variant. Den første følerunde gav intet resultat, og så fik jeg den lyse idé at kigge over på lampen ved den anden seng. Der sad en tydelig kontakt lige under pæren, men den var simpelthen brækket af på min lampe, så der var ikke noget at gøre.
Det er en ydmygende oplevelse for hundredevis af hotelgæster, og det bør branhcen naturligvis gøre noget ved. Jeg vil foreslå hotellernes forening at lave et udviklingssamarbejde med lampefabrikanterne. En anden mulighed er, at EU vågner op til dåd og tager sig af dette internationale problem. Der må kunne vedtages standarder for sengelampekontakter på hotelværelser.
Jeg er stolt af at være den første, der har opdaget og beskrevet dette problem. Jeg indrømmer gerne, at det ikke er stort, men nyhedsstrømmen fra Christiansborg viser, at væsentlighed ikke er et relevant kriterium.

Ingen kommentarer: