mandag den 12. maj 2008

I kløerne på journalister

I tirsdags var jeg i kløerne på journalister - to hold fra Danmarks Radio. De skulle lave et indslag om meditation i Tankegang og Folia til henholdsvis Nordjyllands Radio og TV-Avisen.
Det blev en god oplevelse. Det blev en god oplevelse.
Jeg skriver det to gange, fordi det tåler gentagelse. Ofte hører man om folk, der føler sig lidt snydt eller dårligt behandlet af journalister - især dem fra tv, som klipper ens udtalelser ned til det rene ingenting og aldrig får det rigtige med.
TV-Avisen mødte med et hold på tre personer. Vi fra Tankegang og Folia tog godt imod dem og var på forhånd indstillet på at hjælpe til så godt, vi kunne. Så det blev tre timers teamwork, hvor kameramanden Eli sprang rundt for at tage gode billeder fra de helt rigtige vinkler, og hvor journalisten Stine stillede spørgsmålene igen og igen, indtil hun havde gode citater.
Vi havde et fint samarbejde, så jeg var spændt, da jeg satte mig foran skærmen kl. 21. Det blev et flot indslag med en god historie om virksomheders brug af meditation og ikke mindst med masser af gode billeder fra Tankegang.
Radioreportagen var hurtigere og nemmere, men bestemt ikke ringere. Reporteren hedder Tom, og ham talte jeg med nogle dage i forvejen, så han havde oplæg til studieværten med på et A4 ark. Så trak han tre personer hen til mikrofonen, og vi var direkte igennem i 2 x 3 minutter. Der var en klar historie og en tryg stemning, så det blev et smukt lille indslag med gode pointer fra Anne Merete fra Folia og fra mig.
Alle de negative historier om journalisters behandling af kilder er garanteret ikke forkerte, men her er altså en positiv. Jeg tror selvfølgelig på, at vores måde at behandle journalisterne på har betydning. De mennesker, vi møder med tillid, lever som regel op til den.

2 kommentarer:

Arne M sagde ...

Kommer du ikke lidt let til den? Er en nærliggende forklaring ikke, at du selv er inden for branchen og ved, hvordan andre journalister tænker? Sådan vil jeg da have det med folk indenfor min egen faggruppe, fordi jeg ved, hvilke "koder" de tænker i.

Stener sagde ...

Hej Arne.
Jo, jeg kommer let til det. Måske er det fordi, jeg selv er journalist. Men de koder, du skriver om, er vel de koder, jeg også omtaler: åbenhed og tillid.
Dem når man langt med, også ved journalister.