fredag den 11. januar 2008

Tilståelse: Jeg har en kniv

Efter et helt uforståeligt knivdrab i København i weekenden står politikerne nu i kø for at stramme alverdens regler. I spidsen for det populistiske kor står justitsminister Lene Espersen (K), som i fulde alvor har foreslået, at man skal kunne blive idømt syv dages fængsel for at gå med kniv.
Det er menneskeligt at overreagere på så meningsløs en forbrydelse som knivdrabet på Strøget. Men det løser altså ingen problemer.
Jeg går kun med kniv, når jeg er ude at fiske, og det er jeg meget sjældent. Men jeg har en kniv - ja jeg har endda flere. Dem har jeg købt i en butik og transporteret hjem, hvilket Lene Espersen nu vil forbyde. Jeg må se, om jeg kan smugle dem hjem uden at blive afsløret af politiet.
Jeg har andre farlige våben, som kan slå folk ihjel. I den brutale ende kan jeg nævne motorsav, elektrisk hækkesaks og en buskrydder. Også vores bil kan bruges som mordvåben.
Men i min værktøjskasse er der op til flere skruetrækkere, hammere, file og en enkelt mejsel. Hvis jeg stikker dem meget hårdt ind i en anden mands krop 30 gange, kan han dø af det.
Jeg må færdes hvor som helst og når som helst med en skruetrækker i baglommen. Den er nøjagtigt lige så velegnet til at slå ihjel som en kniv. Derfor er det uden mening at begynde at sætte folk i fængsel, fordi de har en kniv på sig.
Det er derimod meget fornuftigt at tale om det, for der er ingen som helst grund til at gå med kniv eller andet, der kan bruges som våben. Det er fint at piske en stemning op om, at det er idiotisk at gå med kniv. Efter drabet er der oprettet en side på Facebook, hvor man kan opfordre folk til ikke at gå med kniv. Jeg håber, det kan skabe en ny trend.

Ingen kommentarer: