mandag den 21. januar 2008

Hjemmeplejen er en drøngod arbejdsplads

Hjemmeplejen er bedre end sit rygte. Langt bedre.
Det ved jeg helt bestemt, for i dag har jeg været sammen med 80 dejlige kvinder fra hjemmeplejen i Frederikshavn Kommune. De har fortalt mig om deres meningsfulde og udfordrende arbejde, og vi har lovet hinanden at sprede de gode historier. Jeg starter her, og så må vi håbe, at læserne strømmer til.
Min opgave ved arrangementet var at sætte gang i dialogen om en attraktiv arbejdsplads. Det gjorde jeg ved hjælp af 10 myter om hjemmeplejen, som de 80 ledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter fik til opgave at punktere.
Hør bare her:
- Alle fastansatte i hjemmeplejen har mindst 2 års uddannelse bag sig. Vikarer får en særlig oplæring, og de får tilbudt en uddannelsesplan efter senest et halvt år.
- Der er ALTID tid til en snak, når hjemmehjælperen kommer ud. Altid. Hjemmehjælperen kan tale med den gamle, mens hun arbejder, og hvis hun vurderer, at der er mere brug for en samtale end for rengøring - så tager hun samtalen.
- De ældre er meget tilfredse med hjemmeplejen. En spørgeskemaundersøgelse viser ca. 90 % tilfredshed. De pårørende roser meget tit hjemmeplejen, som oplever ganske få klager.
- Det er udfordrende at arbejde i hjemmeplejen, fordi man hele tiden tager stilling til den ældres situation og behov. Man skal ikke bare gøre det, der står på skemaet - men har også et ansvar for at følge med i brugerens udvikling og helbred.
- Det er dejligt at være ansat i hjemmeplejen, fordi man gør så stor gavn og får så meget hjertevarme og så meget ros fra de gamle. Langt de fleste går glade hjem fra arbejde hver dag.

Og der er meget mere, men det kan jeg ikke fortælle nu. For jeg skal lige huske at sige, at de gode mennesker altså får for lidt i løn. Vær venlig at huske det, jer der skal forhandle om overenskomster her lige om et øjeblik.

Ingen kommentarer: