onsdag den 6. marts 2013

En ordentlig vestjyde

Jeg er jyde.
Jeg har boet 21 år i Holstebro, 3 år i Århus og 26 år i Frederikshavn.
Måske er jeg ved at blive nordjyde. Måske er jeg det allerede. Men jeg er også vestjyde.
Det mærker jeg i disse dage, hvor jeg arbejder i Ringkøbing. Jeg bor på Vestjyllands Højskole lige uden for Velling, og det er det rigtige Vestjylland.

Bælgmørkt og ikke andet
I aftes var jeg ude at løbe en tur. Der var bælgmørkt og næsten ikke andet. Der var bare marker og meget få bygninger, og der lugtede af landbrug. Det er Vestjylland.
Folk her er hjælpsomme uden at sige for meget. Der er husregler på skolen, som bliver overholdt som noget helt naturligt. Aftensmaden serveres klokken 18. Man sætter sig ved bordet og hilser på de andre. Så kommer kokken og fortæller, hvad vi skal have at spise. Hun siger "værs'go", og så klapper vi. Respekt for maden - og der er rigeligt af den.
Det er Vestjylland.

Ordentlige værdier
I dag talte vi blandt andet om de tre værdier, jeg har været med til at formulere for Ringkøbing - Skjern Kommune: Ordentlig, nysgerrig, handlekraftig.
Det ord, som alle kan huske - det er ordentlig. Her på egnen er det et plusord. I hovedstadsområdet er det gammeldags, lidt Matador-agtigt, men ikke i Vestjylland.
Vi ved godt, at ordentligt ikke er et cool ord. Men som en af deltagerne sagde i dag: Det er et fedt ord.
Det er fedt, fordi det favner begreber som respekt, anerkendelse, rettidighed og omsorg på en vestjysk måde. I Vestjylland giver det rigtig god mening, at kommunens ansatte behandler hinanden og andre ordentligt. Det er ikke en kliché. Det er et ord, som alle forstår og kan forholde sig til.
Var det ordentligt? spørger de ansatte deres chef, spørger journalisten fra den lokale avis borgmesteren, spørger forældrene skolelederen. De henviser til kommunens værdier, og så får de en god diskussion.

En ordentlig diskussion
Eller en ordentlig diskussion, skulle jeg måske sige. Herude er en ordentlig diskussion ikke et skænderi. Det er en diskussion, hvor vi taler ordentligt til hinanden.
Gid der var flere vestjyder.

Ingen kommentarer: