tirsdag den 26. februar 2013

Fordomme om de andres kedelige liv

Et kigind gennem min fars ruder.

Jeg har lige været ude at løbe en dejlig aftentur her i Middelfart, hvor min far bor. Under Lillebæltsbroen, ud til Strib og tilbage igen til byen med et lille slag op på Odensevej og ned omkring havnen.
En stille, kold aften med klart vejr. Og det bedste af det hele er, at jeg hverken var skadet i det venstre eller det højre ben :-).

Diskret kig ind ad vinduerne
Normalt løber jeg ude i skoven eller i ingenting, så det er en dejlig afveksling for mig at løbe gennem byen. Og når det så er om aftenen i tv-timerne, får jeg mig et diskret kig ind gennem vinduerne.
Ude i Strib er det uundgåeligt. En del af de store villaer har panoramavinduer ned mod Lillebælt, og de beder nærmest folk om at kigge ind. Så det gør jeg med stor fornøjelse.

Ægte livskvalitet
I aften sad der et midaldrende ægtepar i deres store stue og så på en tv-skærm, der fyldte hele endevæggen. De sad 5 meter fra hinanden i hvert sit designermøbel. Mundvigene vendte nedad, og de var tomme i blikket.
Sikke et fattigt liv, tænkte jeg fordomsfuldt og glædede mig ekstra over min skønne løbetur. Den repræsenterer for mig den ægte livskvalitet.

Teenagerens uoverskuelige verden
Et andet sted sad en teenagepige foran computeren med hovedtelefoner på. Også hun så misfornøjet ud. Måske sad hun og makkede med nogle meningsløse matematikopgaver - måske var der bare en veninde, der havde delt en side på Facebook fra pigens tidligere kæreste. Godt jeg ikke er teenager i denne uoverskuelige verden, tænkte jeg og glædede mig endnu mere over den ukomplicerede løbetur.

Akvariefisk og en fri fisk
Et tredje sted stod der akvarier rundt langs alle væggene i stuen. Sikke et sølle liv for de fisk - i et lille indelukket bassin i en kedelig stue midt inde i en lille by. Hver dag kan de svømme 30 cm frem og tilbage og vente på højdepunktet, hvor ejermanden kaster nogle ildelugtende grøn-brune piller ned i vandet, som fiskene kappes om at æde.
Nej, så hellere være en fri fisk, der kan løbe til højre eller venstre i Middelfarts gader.

Halvgammel løbetosse
Mens jeg har været det, har 100 mennesker i Middelfart måske rystet på hovedet over den halvgamle løbetosse, der tror han er lykkelig, fordi han spunser rundt der sent på aftenen og glor ind ad folks vinduer.

Ingen kommentarer: