lørdag den 2. februar 2013

Den nooordjyske speaker

Her er mit grej

For nogle uger siden skulle vi i Tankegang levere en lille biografreklame til Frederikshavn Forsyning. Desværre var der gået kuk i lyden, så selve speaken var nærmest ikke til at høre.
Gode dyr var rådne, for den kollega, som havde indtalt teksten, var ikke på kontoret, og vi havde heller ikke rigtig noget grej.
Jeg printede manuskriptet ud, satte mig ned i bilen på parkeringspladsen og indtalte seks versioner af teksten ved hjælp af telefonens lille program Memoer. Dem sendte jeg afsted, og de viste sig at være af glimrende kvalitet - i hvert fald teknisk.

Bonderøven himself
Fredagen efter skulle vi i biografen, hvor den famøse reklame så blev spillet. Det er altid ubehageligt at høre sin egen stemme, så jeg sad der og følte, at alle mennesker kiggede på mig, da jeg fortalte om den miljøvenlige el og muligheden for at vinde 5000 kr. ved at melde sig til.
Da det var overstået, spurgte jeg Solle, hvad hun syntes.
- Skal vi ikke have det Miljø-El? Jeg vil da gerne vinde de 5000 kr., svarede hun.
- Jo jo, men hvad synes du om stemmen? ville jeg vide.
- Det var da en rigtig nooordjyde, grinede hun lidt hånligt, indtil det gik op for hende, at hun sad ved siden af bonderøven himself.

Sønderjysk parkeringsplads
Men kunden var tilsyneladende tilfreds, for i går ringede Forsyningen og bestilte en ny biografreklame.
- Vi ved jo, at I har en god speaker, sagde min kontaktperson med et lille smil.
Jeg var i Sønderjylland, og det skulle gå stærkt, så da jeg var kommet ud fra en reception på rådhuset i Aabenraa, satte jeg mig ind i mit lille lydstudie og tændte for grejet. 10 minutter senere var syv versioner i Frederikshavn, og da jeg ringede op, havde to kolleger valgt speak nummer 6.

Mojn fra Frederikshavn
Måske lyder det lidt mindre nooordjysk, nu da det er udtalt så tæt på grænsen. På den anden side vil kunderne nok undre sig, hvis reklamen slutter med: Mojn fra Frederikshavn Forsyning.

Ingen kommentarer: