torsdag den 14. februar 2013

Kontrol med skodmad

 Dette er ikke Findusmageri

En lasagne fra Findus - det er skodmad. Den indeholder for meget fedt af den ufede slags og for meget salt.
Nu viser det sig, at der også er hestekød i nogle af pakkerne. Ernærings- og smagsmæssigt er det mindst lige så godt som oksekød, men det er selvfølgelig fup og bedrag i forhold til forbrugerne.
Hele Europa er i oprør, så nu sætter EU-landene et gigantisk kontrolapparat ind. Der skal laves DNA-analyser af kødprodukter i alle EU-lande.

Handlekraft
Mere kontrol, flere systemer - det er standardsvaret på ethvert problem. Politikere vil gerne vise handlekraft, for ellers får de ansvaret. Og det eneste, de kan finde på, er mere kontrol.
Jeg er slet ikke imod fødevarekontrol, og DNA-analyser kan jeg ikke forholde mig til. Det lyder dyrt, for politiet har ikke råd til det, når de skal efterforske alvorlig kriminalitet, men alle nye teknologier bliver selvfølgelig billigere og billigere.
Det, jeg har noget imod, er automatreaktionen. Det nye kontrolsystem er garanteret ikke den bedste løsning på problemet, hvis omfang ingen kender. Lur mig, om ikke der er nogle embedsmænd, der har fremsat forslaget før - og fået det forkastet. Nu hiver de det frem igen og får det vedtaget med lynets hast. Javel, hr. minister.

God goulasch
Nå, jeg skal ind at spise - hjemmelavet goulasch fra i går, som står og simrer. Det er ikke DNA-analyseret efter EU-forordninger. Men det smager godt og er sund mad. Det har jeg kontrolleret.

Ingen kommentarer: